Europolitan och Unwire tecknar samarbetsavtal inom telematik

Europolitan och Unwire tecknar samarbetsavtal inom telematik Europolitan och IT-företaget Unwire har tecknat ett samarbetsavtal om gemensam utveckling av telematiktjänster bland annat för betalterminaler, till exempel cashkort och kontokort. Tekniken kommer även att revolutionera varuautomat- företagens service och deras underhåll av automater. Unwire har utvecklat en hårdvara för trådlös överföring av pengar från betalterminaler, baserad på Europolitans nätlösningar. Det abonnemang som Europolitan har utvecklat gör kommunikation via GSM-nätet enklare, snabbare och mer kostnadseffektiv än via det fasta telenätet. Betalterminalen kan installeras i varuautomater och även bidra till att effektivisera drift och underhåll. Avtalet mellan Europolitan och Unwire är det första i sitt slag inom området telematik över det mobila GSM-nätet. - De som tar betalt via våra betalterminaler slipper sladdar till det fasta telenätet och kan ta terminalerna med sig vart de vill, säger Gunnar Fröjdh, VD för Unwire. Överföringen från terminalerna till bankerna blir snabbare och mer kostnadseffektiv eftersom Europolitans GSM-nät har en digital anslutning hela vägen till banken. Den betalande kunden slipper då vänta på att transaktionen ska gå igenom, säger Gunnar Fröjdh, VD för Unwire. En transaktion kommer med den nya tekniken att ta cirka 6-10 sekunder. Kostnaden för en överföring blir då cirka 40 öre. Detta kan jämföras med kostnader i det fasta telenätet där man betalar både en startavgift och för tiden i nätet. Den nya tekniken revolutionerar även drift och underhåll av varuautomater. En varuautomat, t.ex. en läskedrycksautomat, kan med inbyggd betalterminal för kontokort och cashkort även förses med en larmfunktion. En servicetekniker kan dessutom från sitt kontor koppla upp sig mot automaten för en överblick över varuinnehållet och läsa av hur mycket automaten sålt. - Telematik är en ny växande marknad där det är viktigt för Europolitan att ligga i täten. Det gör vi tillsammans med Unwire, den systemleverantör som kommit längst inom området, säger Mikael Kluge, marknadschef för Europolitan. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar systerbolaget Europolitan Stores AB och börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB, sysselsätter omkring 750 personer. Unwire AB ägs av Procuritas och Ledstiernan. Tillsammans med sina samarbets- partners utvecklar de produkter och system för totala kommunikationslösningar på mobil basis bland annat för bank, övervakning/styrning och positionering. Företaget grundades 1997 och har idag 11 anställda. För ytterligare information kontakta: Gustaf Ekberg, ansvarig affärsutveckling, Europolitan AB Tfn: 0708-331 436, e-mail: gustaf.ekberg@europolitan.se Gunnar Fröjdh, VD, Unwire AB Tfn: 0708-50 00 77, e-mail:gunnar@unwire.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/15/19981215BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/15/19981215BIT00240/bit0002.pdf