Europolitan säljer nätkapacitet till mobiloperatören Mobyson

Europolitan säljer nätkapacitet till mobiloperatören Mobyson Europolitan och den ungdomsinriktade mobil-operatören Mobyson har slutit ett långsiktigt avtal om så kallad service provisioning. Avtalet innebär att Mobyson kommer att köpa kapacitet i Europolitans GSM-nät och erbjuda mobilabonnemang och tjänster under eget varumärke. Mobysons målgrupp är Europas yngre generation mellan 17 och 32 år och företagets tjänsteutbud har en stark betoning på underhållning och spel. - Avtalet med Mobyson ger oss ytterligare intäkter och ökad avkastning på de investeringar vi gör i infrastruktur och system. Samtidigt når vi tillsammans med Mobyson ut till ungdomarna som driver på utvecklingen av framtidens mobila tjänster, säger Anders Sjöholm, ansvarig affärsområdet Nätaffärer på Europolitan. - Europolitan är en idealisk samarbetspartner för Mobyson. Vi kompletterar varandra marknadsmässigt och Europolitans 3G-licens tillsammans med deras erkänt höga nätkvalitet gör att vi nu kommer att kunna erbjuda våra kunder nya spännande mobiltjänster även i Sverige, säger Jonas Kjellberg, vd för Mobyson. Mobyson planerar att under året påbörja lanseringen av sina tjänster i Sverige. Europolitan är en svensk GSM-operatör med tillstånd att bygga tredje generationens mobiltelenät. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster. Europolitangruppen omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB, samt dotterbolagen Europolitan AB, Europolitan Stores AB, Ocom AB, Doberman AB och Mobile Relations AB. Koncernen sysselsätter omkring 1300 personer. Mobyson tillhör den nya generationens mobiloperatörer och fokuserar på försäljning av mobil underhållning och prisvärd mobiltelefoni. Mobyson är den första aktören som specifikt adresserar Europas "unga mobila generation"; personer i åldern 17 till 32 år. Mobyson är sedan i oktober 2000 en framgångsrik virtuell mobiloperatör i Norge. För mer information kontakta: Johan Holmgren, informationsansvarig, Europolitan, Telefon 0708-33 14 00, e-post johan.holmgren@europolitan.se Jonas Kjellberg, vd, Mobyson Telefon 0709-40 52 00, e-post jonas.kjellberg@mobyson.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00620/bit0001.pdf