Europolitan utvecklar mobil IP-telefoni i samarbete med Nokia

Europolitan utvecklar mobil IP-telefoni i samarbete med Nokia Europolitan utvecklar tillsammans med Nokia en tjänst för mobil IP-telefoni, GSM Intranet Office. Tjänsten gör det möjligt för företagskunder att kommunicera med mobiltelefoner, fasta telefoner och datorer via företagens interna datanätverk. Med GSM Intranet Office kan företaget ersätta sin telefonväxel och få tillgång till en mängd avancerade tjänster via företagets interna datanätverk. Mobiltelefoner, fasta telefoner och datorer kopplas ihop med det lokala datanätverket. GSM Intranet Office leder till större rörlighet på kontoret. De anställda nås på ett och samma nummer, oavsett om de befinner sig på kontoret eller är på resa. De får tillgång till betydligt mer avancerade tjänster än vad som erbjuds inom såväl fast som mobil telefoni idag. GSM Intranet Office kommer att vara kostnadseffektiv, både när det gäller samtal och systeminvesteringar. - Vi ser konvergensen mellan GSM och Internet som otroligt viktig för utvecklingen av intressanta tjänster, säger Mikael Kluge, marknadschef på Europolitan. GSM Intranet Office, förenklar tillämpningen och gör det möjligt att skicka alla möjliga typer av meddelanden, oavsett om det är tal, data, fax, SMS eller e-post, genom företagets interna datanätverk. - Vi kommer under första halvåret 1999 testa och utvärdera tjänsten i samarbete med en av våra större kunder, säger Mikael Kluge. Går detta bra kommer tjänsten att lanseras under senare delen av 1999. GSM Intranet Office innebär att basstationer byggs ihop med företagets datanätverk. Ett samtal mellan medarbetare som ringer till varandra inom kontoret kopplas via företagets interna datanätverk. Samtal som rings utanför kontoret kopplas via Europolitans GSM-nät. GSM Intranet Office innehåller ett brett utbud av tjänster såsom telefonbok, meddelandeservice, flerpartsamtal, datasamtal, hänvisning och vidarekoppling. GSM Intranet Office är en plattform med en stora möjligheter för framtida utveckling av kommunikation med röst, data, fax och e-post. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar systerbolaget Europolitan Stores AB och börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB sysselsätter omkring 750 personer. För mer information kontakta: Mikael Kluge, marknadschef, Europolitan. Tfn: 0708-33 12 05. E-post: mikael.kluge@europolitan.se Gustaf Ekberg, ansvarig affärsutveckling, Europolitan. Tfn 0708-33 14 36 E-post: gustaf.ekberg@europolitan.se Johan Holmgren, pressansvarig Europolitan. Tfn: 0708-33 14 00. E-post: johan.holmgren@europolitan.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/08/19981208BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/08/19981208BIT00020/bit0002.pdf