Skärm på instrumentbrädan visar rätta hastigheten

PRESSMEDDELANDE - Karlskrona 2000-01-25 Skärm på instrumentbrädan visar rätta hastigheten Tycker du att det är svårt att hålla reda på vilken hastighet som gäller? Det har du gemensamt med många andra bilister. Därför har Vägverket inlett ett projekt där föraren via en skärm på instrumentbrädan får information om rätt hastighet. Projektet pågår på fyra orter i landet. Borlänge är en av orterna och där samarbetar det så kallade ISA-projektet med Europolitan som svarar för GSM-kommunikationen med fordonen. I varje bil placeras en färddator och en digital karta med information om vilka hastigheter som gäller inom testområdet. GPS-teknik används för att positionera fordonet på kartan. Den digitala kartan kan uppdateras via GSM-nätet så att föraren alltid har korrekt information. Föraren ser aktuell hastighet på displayen och kör man för fort, tänds en varningslampa och en signal ljuder. Det är TransportCentrum i Borlänge som administrerar försöket och som använder GSM-nätet för att överföra trafikinformation på vägar i och runt Borlänge. Vägverksprojektet går under benämningen ISA som står för Intelligent Speed Adaptation. De fyra kommunerna Umeå, Lidköping, Lund och Borlänge använder olika tekniska system. I Borlänge deltar 400 förare och försöket beräknas pågå under två år. Slår försöken väl ut hoppas man att tekniken ska anammas av bilindustrin och att den på sikt ska kunna ersätta andra åtgärder för att sänka hastigheten. - Deltagarna i projektet är mycket positiva och upplever det som en lättnad att hela tiden vara informerade om rätt hastighet, säger Håkan Bergeå på Transportcentrum i Borlänge. Och utvecklingsmöjligheterna är stora, i framtiden kan det vara aktuellt att skicka information om hastighetsförändringar, trafikstörningar, halka och kanske till och med älgvarningar. - Det är helt naturligt för oss att vidga användningsområdena för mobiltelenätet med t ex trafikinformationstjänster, säger Mikael Kluge, marknadschef på Europolitan. Den här typen av tjänster är en del av framtidens mobila informationstjänster som vi lägger stora resurser på att utveckla. En bild, fri för publicering, finns att hämta på Internet: press.europolitan.se. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB samt Europolitans systerbolag Europolitan Stores AB och Doberman AB, sysselsätter omkring 900 personer. Mer information finns på http://www.europolitan.se/. För mer information kontakta: Malin Ramström, ansvarig produktutveckling GSM, Europolitan Telefon: 0708-33 14 78, e-post: malin.ramstrom@europolitan.se Johan Holmgren, pressansvarig, Europolitan, Telefon: 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@europolitan.se Håkan Bergeå, projektledare, Transportcentrum i Borlänge Telefon: 0243-741 34, e-post: hakan.bergea@borlange.se Lillemor Bydler, informationsansvarig, TransportCentrum Borlänge Telefon 0243-73 422, e-post: lillemor.bydler@teknikdalen.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00320/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00320/bit0002.doc