EuroSeek stärker sin position i Europa ytterligare

EuroSeek stärker sin position i Europa ytterligare Genom förvärvet av Sharelook, en europeisk portal med lokalt innehåll i flera länder, tar nu svenska EuroSeek ett hårdare grepp på den europeiska marknaden. Det svenska Internetbolaget EuroSeek, med egen portal, söktjänster, information, underhållning, e-handel och bredbandsaccess, expanderar nu vidare i Europa. Och det med besked. EuroSeek förvärvade nyligen majoritetsposten, 51 procent, i Sharelook, en europeisk portal med kundbas i Tyskland, Österrike, Schweiz, Belgien, Frankrike och Italien. Förvärvet av Sharelook kommer att generera ökade annonsintäkter med minst 6 mkr i år. Till det räknar vi med att det tillkommer ytterligare intäkter via e-handel. Detta snabbar även upp vår tillväxt med ca 5% till 28 miljoner månatliga besök, med tyngdpunkt på de tysktalande länderna, säger Claes Jernbeck, affärsutvecklingschef i EuroSeek, och arkitekten bakom förvärvet. Förutom tillgången till en omfattande europeisk kundbas ger förvärvet även möjligheten för EuroSeek att utveckla nya multimediatjänster, då den andre delägaren i Sharelolok är Euroserve. Bolaget ingår i Verlag Hans Müller, ett av Tysklands större mediakoncerner, med verksamheter inom både tidningar, radio och TV. Förvärvet följer EuroSeeks expansionsstrategi att skapa lokalt Internetinnehåll, kundrelationer och partnerskap i alla europeiska länder, vilket ökar trafiken och snabbar på EuroSeeks lokala affärsutveckling. De geografiska expansionsplanerna för Sharelook inkluderar i nästa steg även Spanien och Ungern. Att kunna erbjuda hela värdekedjan, med lokalt portalinnehåll och Internettjänster, bredbandsaccess och e-handel, över hela Europa - när som helst och var som helst, gör svenska EuroSeek unikt i Europa, säger Claes Jernbeck, som under den senaste tiden även iscensatt förvärven av Internetaccessföretaget Infranet, den svenska portalen Tjohoo och room33, som är det bolaget som gett EuroSeek möjlighet att utveckla mobilt Internet. Sharelook stärker EuroSeeks värdekedja genom att, förutom den utökade kundbasen addera lokal information, e-handel, Internettjänster och multimedia. För mer information, kontakta: Claes Jernbeck, Senior Vice president Business Development 070-647 87 52, eller claes.jernbeck@euroseek.net EuroSeek är den ledande europeiska Internettjänsten med egen Internetaccess baserad på trådlöst bredband, ett stort utbud av integrerade Internettjänster samt egen sökmotor. EuroSeek-portalen och dess innehåll görs unikt för alla europeiska länder och på 39 språk. EuroSeek skall erbjuda prisvärd Internetuppkoppling, relevant information, multimedia, underhållning, tjänster och e-handel för alla europeer, snabbt och säkert - när som helst och var som helst. EuroSeek har sitt huvudkontor i Stockholm, med närmare 100 anställda och en portaltrafik på 28 miljoner besök och 109 miljoner sido-exponeringar per månad. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000626BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000626BIT00810/bit0002.pdf