Bokslutskommuniké 2016

Sammanfattning januari–december 2016

Nettoomsättning: 63,2 mkr (21,1 mkr), tillväxt: 199%

Rörelseresultat, EBITDA: - 2,3 mkr (-0,8 mkr)

Sammanfattning oktober-december 2016

Nettoomsättning: 21,3 mkr (4,8 mkr), tillväxt: 343%

Rörelseresultat, EBITDA: -2,3 mkr (-0,4 mkr)

Jämförande tal från 2015 inom parantes.

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet och efter periodens slut

• Everysport förvärvar speltipsbolaget Media-Fon och expanderar till Norge.
  • Everysport lanserar spelutvecklingsbolag inom Fantasy Sports och Social Sports Gaming.
  • Everysport genomför en ägarspridning och tillför bolaget drygt 900 nya aktieägare.
  • Everysport har stärkt balansräkningen med 25 mkr genom ägarspridningen och konvertering av aktier.
  • Everysport utvecklar digital affär kring spelombudstjänster.
  • Everysports ledning förstärks genom nyrekrytering av en ny controller och en försäljningschef för mediaverksamheten.

Läs mer om senaste nytt på http://www.esmg.se

VD-ord

Bästa aktieägare!

2016 har varit det mest händelserika året i Everysport Media Groups historia. Vi har slutfört och integrerat fyra förvärv, tagit steget in på den norska marknaden, påbörjat en affär inom affiliate marketing och ökat antalet anställda från ca 12 till ca 80 personer (inkl frilans personal). I kombination med detta har bolaget genomfört en ägarspridning som tillfört ytterligare ca 900 aktieägare samt haft en ökning av aktiekursen med 180%. Med det så har vi lagt pusslet i vår strategi att bli en ledande aktör inom sportmedia samt bli en ledande partner till bolag inom den kraftigt växande iGaming/spelsektorn.

I fjärde kvartalet påbörjade vi vårt konsoliderings- och utvecklingsarbete av förvärven på riktigt. Den tillväxt och det organisatoriska arbete som har skett under perioden påverkade våra kostnader så att vi inte nådde fram till positivt EBITDA för helåret på koncernnivå. Vi har genom förvärvet av DMH-gruppen och Everysport AB två verksamheter med mycket goda kassaflöden. Under 2016 hade de två verksamheterna intäkter (på helår) på ca 35 mkr med en rörelsemarginal om ca 25%. Däremot hade vi en negativ rörelsemarginal i vår medieaffär under 2016 (dvs intäkter och kostnader förknippade med de sajter bolaget äger och driver).

Vi har ca 2 miljoner besökare varje vecka på våra sajter (varav ca hälften på våra egna sajter t ex Svenskafans, Fotbolldirekt, Hockeysverige, Golfing.se och Eliteprospects). De relationer vi skapar med de egna sajternas besökare är motorn i vår tillväxtstrategi. Idag är vår primära affärsmodell för medieverksamheten annonsintäkter. Vår strategi framåt är att skapa nya slutkundsintäkter baserat på den trafik och de relationer vi genererar. Under hösten lanserade vi vår första egna satsning inom affiliate under namnet Leader Media. Everysport Media Group sitter på en mycket värdefull tillgång i form av hög trafik och produktion av sportmaterial som utgör grunden till en lyckad affiliateverksamhet. De initiala resultat som vi har sett har varit bra sett till relativa konverteringstal och vi jobbar nu för att växa affären. Erfarenheten säger att det tar tid att bygga volym och ordentliga intäkter och vi ser att vi kan komma att rapportera intressanta resultat redan under det kommande året.

Vi är positiva inför 2017. Under inledningen av 2017 har vi stärkt upp organisationen för den resa vi har framför oss bl.a. med en ny controller och en ny försäljningschef. Vi har i stora delar av verksamheten en mycket god lönsamhet och kassaflöde samt även lönsamhet i den dagliga verksamheten på koncernnivå. Vi är övertygade om att vi har en bra plattform som vi nu kan fortsätta växa med under 2017.

Gustaf Karling
Everysport Media Group

TRAVEAS OMSÄTTNING, RESULTAT OCH FINANSIELLA STÄLLNING UNDER JULI-SEPTEMBER 2016

Nettoomsättning

Koncernens intäkter uppgick till 21,3 mkr under det fjärde kvartalet, en uppgång med 343% jämfört med samma period 2015. Annonsintäkterna utgör 9,1 mkr av summan de totala intäkterna. De övriga intäkterna om 12,2 mkr drevs delvis av organisk tillväxt men framförallt genom de förvärv som gjordes under året.

Kostnaderna

Rörelsekostnaderna uppgick till 14,6 mkr. Återbetalning av annonsintäkter till externa partners utgjorde 4,2 mkr. Personalkostnaderna uppgick till 9,6 mkr. Personalkostnaderna har under perioden ökat under året som en följd av den tillväxt bolaget har haft. Den totala personalstyrkan utgjordes av 49 personer vid fjärde kvartalets utgång vilket är en ökning med 37 personer jämfört med föregående år. Till detta  har bolaget ett 30-tal personer anställda på frilansavtal. Detta har under året gett upphov till en ökning av rörelsekostnaderna.

Under perioden har koncernen haft större engångskostnader om ca 1 mkr.

Av- och nedskrivningar uppgick till 7,3 mkr under det fjärde kvartalet jämfört med föregående år då avskrivningarna var 0,5 mkr . De höga avskrivningarna härrör främst till avskrivning av goodwill för de förvärv som skett sedan 2014. Bolaget har också beslutat om att genomföra en nedskrivning i dotterbolaget Traveas Sports Media AB.

Under det fjärde kvartalet löste bolaget det konvertibellån som bolaget upptagit i samband med förvärvet av DMH om 25 mkr genom konvertering. Detta skedde genom lösen av konvertibeln till aktier.

Rörelseresultat

EBITDA resultatet för det fjärde kvartalet uppgick till -2,3 mkr (-0,4 mkr). Rörelseresultatet uppgick till -9,6 mkr som en följd av av- och nedskrivningar om -7,3 mkr.

Eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Everysport Media Group ett eget kapital om  39,3mkr och en soliditet om 52%.

Likviditet, kassaflöde och finansiell ställning

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3,9 mkr för det fjärde kvartalet. Likvida medel uppgick tilll 2,3 mkr vid kvartalets utgång.

Marknadsutsikter

Se under VD-ord.

Aktien och aktieägare

Per avstämningsdagen den 31 dec 2016 var 110 578 007 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Efter fjärde kvartalets utgång har Everysport Media Group AB  1247 aktieägare.

Redovisningsprinciper

Denna bokslutskommuniké är upprättat i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3-regelverket).

Resultatdisposition

Styrelsen föreslår ingen utdelning för 2016.

Granskning av bokslutskommunikén

Denna delårsrapport har inte granskats av Everysport Media Groups revisor.

Nästa rapporttillfälle

Årsredovisningen kommer att publiceras senast den 25 april 2017 på bolagets hemsida samt på Aktietorgets hemsida.

Årsstämman kommer att hållas den 17 maj 2017 i Stockholm.

Kvartalsredogörelse för perioden jan-mars kommer att publiceras den 27 april 2017.

Kalendarium

Delårsrapport jan-mars                                          27 april

Årsstämma                                                             17 maj

Delårsrapport april-juni                                          24 aug