Everysport media group AB, delårsrapport januari-mars 2016

Sammanfattning januari–MARS 2016

Nettoomsättning: 9,9 mkr (6,45 tkr), tillväxt: +53%

Rörelseresultat, EBITDA: -0,1 mkr (1 mkr)

Rörelseresultat efter avskrivningar, EBIT: -1 mkr (0,2 mkr)

Resultat per aktie: -0,02 kr (0 kr)

Jämförande tal från 2015 inom parantes. Den 1 februari gick Traveas och Everysport AB samman och bildade Everysport Media Group AB. Siffrorna inkluderar intäkter och kostnader för Everysport-bolagen från och med 1 feb 2016.

Väsentliga händelser under det första kvartalet och efter periodens slut

- Traveas byter namn till Everysport Media Group

- Everysport Media Group satsar på ”Online Fantasy Sports” och lanserar ett managerspel tillsammans med tidningarna NT, Corren och MVT.

- Nordicbet går in som huvudsponsor till Everysports fotbollsprogram 08 Fotboll

- Everysport Media Group tecknar samarbetsavtal med United Robots

- Everysport Media Group lanserar en serie av nya golfmediaprodukter.

- Everysport Media Group lanserar Tennissverige.se

- Trafikrekord på FotbollDirekt.se och Eliteprospects

- Everysport Media Group lanserar ny webbsida: www.esmg.se

Läs mer om senaste nytt på http://www.esmg.se.

VD-ord

Bästa aktieägare!

Under det sista året har mycket förändrats inom Everysport Media Group. Vi har gått ifrån att ha en stor del uppdragsförsäljning med Svensk Golf som främsta uppdrag till att idag äga och driva de flesta av våra sportsajter. I kombination med det så samlar vi in och förmedlar sportdata till det stora flertalet nyhetsmedier i Sverige.

Formellt gick Traveas samman med Everysport den 1 februari. Det innebär att denna delårsrapport innefattar intäkter och kostnader från Everysport från den 1 februari. I kombination med det så är detta kvartal det första då vi inte säljer för Svensk Golf. Effekten av ovanstående är att kassaflödena kommer att skilja sig åt över året jämfört med tidigare år vilket gör att periodens resultat inte är jämförbart mot föregående års siffror.  Starka kvartal för 2016 kommer vara Q2 och Q4 jämfört med tidigare år Q1 och Q4.

Ledningen och styrelsen har för 2016 arbetat fram en affärsplan med en målsättning om +55 mkr i intäkter och ett EBITDA resultat om 7-9%.

Intäkterna för perioden blev ca 9,9 mkr vilket ger bolaget en tillväxt om 53 % jämfört med föregående år. EBITDA resultatet om ca -0,1 mkr är i linje med bolagets affärsplan för året. Kassaflödet för perioden var 0,8 mkr.

Under perioden har bolaget blivit beviljat en rörelsekredit om 3 mkr vilket innebär att bolaget tillsammans med ett eget positivt kassaflöde nu står likviditetsmässigt starkt för året.

En av de främsta styrkorna med samgåendet är att vi nu kommer upp i volymstorlek och kan erbjuda ett bra och starkt alternativ till Aftonbladets Sportbladet och Expressen Sport för annonsörer som vill nå målgruppen sportintresserade.  För varje månad som går blir vi mer och mer etablerade som ett bra alternativ hos annonsörer och mediabyråer. Det märks framförallt genom att nya annonsörer som tidigare inte har annonserat på våra sajter nu hittat till oss. Totalt för året har bolaget tecknat order för över 38 mkr i relation till målet för 2016 om +55 mkr.

I kombination med det så har vi haft en god organisk trafiktillväxt på flera av våra sajter. Bland annat så visade Fotbolldirekt.se och Eliteprospects.com sina bästa besökarsiffror någonsin under perioden. Totalt har bolaget en räckvidd om ca 1,5-2 miljoner unika besökare varje vecka.

Vi har en uttalad ambition att skapa förutsättningar inför 2017 om en tillväxt om 20-30%. Därför arbetar ledningen mycket med affärsutveckling. Huvudinriktningen är att utveckla nya tjänster och produkter kopplat till det stora insamlingsflöde av resultatdata som vi besitter i kombination med att vi har ha en så stor räckvidd bland sportfans. Under perioden har bolaget lanserat dels ett samarbete med United Robots kring robotjournalistik som ett led i att stärka vårt erbjudande inom vårt affärsområde Mediaservices. Under flera år har vi arbetat med produkter inom ”Online fantasy sports*” för fotboll, ishockey och bandy. Vi ser ett stort intresse för den här typen av produkter bland sportfans. Vi har därför tagit steg för att utveckla och sälja fler tjänster inom området och har nu ingått avtal med tidningarna NT, Corren och MVT för att leverera vår fantasy produkt ”Coachen” till dem.

Kortsiktigt går vi nu in i högsäsongen med den pågående Allsvenskan, ett hockey-VM som startar i maj och ett fotbolls-EM som börjar i juni. Det kommer vara ett stort sportintresse under de närmaste månaderna som driver mycket trafik till våra sajter. Vi ser fram emot att få fortsätta leverera många bra nyheter och resultat till er.

Gustaf Karling

Everysport Media Group

*https://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy_sport

TRAVEAS OMSÄTTNING, RESULTAT OCH FINANSIELLA STÄLLNING UNDER JAN-MARS 2016

Nettoomsättning

Nettoomsättningen ökade under perioden med 53%, till 9,9 mkr (6,6 mkr).

Rörelseresultat

EBITDA resultatet blev -0,1 mkr (1 mkr), EBIT -1,1 mkr (0,2 mkr).

Kassaflöde

Kassaflödet uppgick under perioden till 0,8 mkr (0,8 mkr).

Eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Everysport Media Group ett eget kapital om 14,4 mkr kr och en soliditet om 31%.

Finansiell ställning

Bolaget har under perioden blivit beviljad en rörelsekredit om 3 mkr. Det I kombination med ett eget positivt kassaflöde så har bolaget en god finansiell situation.

Aktien och aktieägare

Per avstämningsdagen den 31 mars 2016 var 74 539 282 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Efter första kvartalets utgång har Everysport Media Group 529 aktieägare.

Antal anställda uppgick vid periodens slut (31 mars) till 35 personer.

Redovisningsprinciper

Denna bokslutskommuniké är upprättat i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3-regelverket). Övergången till K3-regelverket innebär att koncernen redovisar uppskjuten skattefordran avseende skattemässiga underskott.

Granskning av revisor

Denna bokslutskommuniké har inte granskats av Everysport Media Groups revisor.

Årsstämma och utdelning

Årsstämma hålls den 11 maj 2016. Årsstämman kommer att hållas på bolagets kontor i Stockholm.

Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.esmg.se senast tre veckor före årsstämman och kan då rekvireras från bolaget på e-mail: info@esmg.se.

Styrelsen föreslår ingen utdelning för 2015.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport april-juni, 23 aug, 2016

Delårsrapport juli-september, 27 okt, 2016

Bokslutskommuniké 2016, 23 februari, 2017