Everysport Media Group ingår samarbetsavtal med NHL

Hockeysajten Eliteprospects.com, den största domänen inom Everysport Media Group, har tecknat samarbetsavtal om statistikutbyte med världens bästa hockeyliga, NHL. Samarbetet innebär inga direkta nya intäkter för Everysport.

– Det är ett stort erkännande som ger oss perfekta förutsättningar för vår satsning på den nordamerikanska marknaden, säger VD Gustaf Karling.

Eliteprospects.com är ett ledande varumärke inom hockeystatistik. Sajten grundades som ett hobbyprojekt i början av 2000-talet, men har idag vuxit fram som en av världens fem största hockeysajter och når mer än en halv miljon unika besökare i veckan. För att förbättra sin statistikpresentation och förenkla processen för datainhämtning har National Hockey League (NHL) nu valt att ingå ett samarbete med sajten. Avtalet innebär delning av data mellan NHL och Eliteprospects.com.

– Vår trafik i Nordamerika har vuxit rejält de senaste två åren och är vår klart viktigaste tillväxtregion. På senare tid har även intäkterna från annonsering börjat bli betydande. Med det här avtalet blir vi samarbetspartner till världens största hockeyliga och det är ett stort erkännande som ger oss utmärkta möjligheter i USA och Kanada, säger Peter Sibner, ansvarig för hockeysajterna inom ESMG.

Samarbetet innebär stora förbättringar för Eliteprospects i arbetet med att vara en komplett plattform för hockeystatistik. Därtill betyder det också mycket för varumärkets legitimitet, vilket ligger väl i linje med en kommande satsning på redaktionellt innehåll, e-handel och utveckling av förbättrade användarfunktioner för att expandera mot den stora hockeypubliken i Nordamerika.

– Stora, globala hockeysajter har ofta 90 procent av sin trafik från Kanada och USA. Trots att Eliteprospects rent funktions- och innehållsmässigt är världsledande ligger vi ännu bara runt 30 procent, så vi har en otrolig tillväxtpotential i Nordamerika. Där har vi bara skrapat på ytan ännu, men som samarbetspartner till världens största hockeliga får vi en helt annan legitimitet i dialog med samarbetspartners och annonsörer, säger Eliteprospects produktchef och grundare Johan Nilsson.

Gustaf Karling, VD, Everysport Media Group

Tel: +46 70 766 26 80

Webb: www.esmg.se

Denna information är sådan information som Everysport Media Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 april 2016.

Everysport Media Group är ett sportmedia och sportteknologiskt bolag. Everysport Media Group äger och driver ett flertal av de främsta digitala sport- och speltipssajterna inom fotboll, ishockey, golf, tennis och trav med varumärken som Svenskafans.com, Fotbolldirekt.se, Hockeysverige.se, Travtjänsten, Sporttjänsten, Eliteprospects.com, Golfing.se m fl. Via vårt affärsområde Mediaservices samlar vi in och förmedlar sportdata till de flesta medier i Sverige.

Taggar: