Evidensia Djursjukvård startar Academy

Report this content

Evidensia Djursjukvård satsar ytterligare på vidareutbildning och etablerar därför Evidensia Academy, ett samlat centrum för all utbildning och kunskapsutbyte inom koncernen.

Evidensia Academy har precis startat upp den tredje gruppen som ska genomgå en ny ledarutbildning . En grupp på 13 personer är på plats i Evidensias kursgård Thottska Villan på Strömsholm Djursjukvård den 29-31 januari.

- I takt med att djurägares krav på avancerad djursjukvård ökar är hög veterinärmedicinsk kvalitet en av våra viktigaste framgångsfaktorer. I ett kompetens- och tjänsteföretag som Evidensia är det viktigt att utbildningsinsatser prioriteras. Därför är det ett naturligt steg att samla all vår internutbildning och vår externa kursverksamhet under Evidensia Academy där vi kan samordna och kvalitetssäkra utbildningar, berättar koncernchef Anders Thunberg, Evidensia.

Redan under hösten 2013 förstärkte Evidensia arbetet med att skapa bättre möjligheter för veterinärmedicinsk klinisk forskning genom att tillsätta en forskningskoordinator. Med bildandet av Evidensia Academy ges förutsättningar för fler medarbetare att utbildas såväl veterinärmedicinskt som inom ledarskap.

– Vi vill stå på en stark tvärvetenskaplig grund, där våra medarbetare ständigt får möjlighet att utvecklas. Skickliga medarbetare, som sticker ut såväl medmänskligt som professionellt är nödvändigt för att vi kan uppfylla vårt mål att se fler friska och lyckliga djur, fortsätter Anders Thunberg.

Evidensia Veterinärmedicinskt Forum (EVMF) ansvarar för att leda den veterinärmedicinska utbildningen. Genom de många kompetenscentren i Norden utväxlas viktiga kunskaper som gör att högsta medicinska nivå garanteras inom koncernen. EVMF anger också färdriktningen på företagets professionella utveckling i sin helhet.

Evidensia Academy tar inspiration från veterinärer och djursjukskötare på Evidensias enheter runt om i hela Norden vilka dagligen har kontakt med djuren och deras ägare.

– Många av våra utbildningar är konceptkurser som avslutas med en diskussion och översyn av hur den nya kunskapen bäst kan implementeras i behandlingen av djuren. Att slipa på sina färdigheter är till nytta för alla djur och ägare”, säger Anders Thunberg.

Evidensia Academy innehåller tre olika beståndsdelar:

Ledarskapsutbildning

Alla chefer med personalansvar genomgår en ledarskapsutbildning. Utbildningen är inriktad på att skapa effektiva team i vardagen. Cheferna får bland annat arbeta med sina styrkor och utvecklingsområden samt fördjupa sig i grupputveckling och det coachande ledarskapet.

Internutbildningar

Som anställd i Evidensia har man ett mängd olika möjligheter till vidareutbildning av hög kvalitet. Vissa av kurserna är s.k. konceptkurser, som avslutas med en genomgång och diskussion av hur de nya kunskaperna ska implementeras i det dagliga arbetet inom Evidensia. Angelägna teman för utbildningarna kommer från Evidensia Veterinärmedicinsk forum EVMF genom de olika ämnesgrupperna. Många kurser hålls gemensamt för veterinärer och djursjukskötare.

Externa kurser och föreläsningar

Utöver internutbildning anordnar Evidensia kurser och föreläsningar över hela Norden. Ibland helt i egen regi men även samarrangemang och med inbjudna gästföreläsare.

För mer information kontakta:

Presskontakt: Susan Rose Communication AB, susan@susanrose.se: 073 300 3010

Anders Thunberg, VD, tel.: 0220-458 48, e-post: Anders.Thunberg@Evidensia.se

Om Evidensia Djursjukvård:

Evidensia består av fler än 80 djursjukhus och kliniker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Varje år behandlar vi fler än 640 000 djur, varav mer än 600 000 hundar, katter, smådjur och exotiska djur, samt ca 40 000 hästar. Vi omsätter mer än en 1,2 miljarder kronor och är Norra Europas största veterinärmedicinska kedja. www.evidensia.se

Taggar: