Falkenberg och Hylte satsar på digitalisering

Kommunerna Falkenberg och Hylte stärker arbetet med digitalisering. Evry har vunnit upphandlingen om att effektivisera kommunernas interna arbete och att förbättra ett antal tjänster. Målsättningen är att kommuninvånare likväl som respektive kommuns medarbetare ska få en snabbare och bättre hantering av sina ärenden och en förbättrad samhällsservice genom ökad digitalisering.

Evry, ett av Nordens största IT-tjänsteföretag, ska tillhandahålla smarta digitala lösningar för kommunerna Falkenberg och Hylte. Uppdraget omfattar IT-drift av kommunernas samtliga verksamheter, vilka är placerade geografiskt på olika platser inom kommunerna.

För att genomföra uppdraget kommer Evry att tillhandahålla Servicedesk med placering i respektive kommun. Till Servicedesk ska man kunna rapportera fel, ställa frågor och göra beställningar. Detta ligger väl i linje med de ambitioner som finns i kommunerna om att fullt ut dra nytta av digitaliseringen och dess möjligheter. Till exempel handlar det om att införa mobila lösningar i omsorgen, samt satsning på eTjänster.

- Det här är en viktig satsning för våra kommuner, som förhoppningsvis kan leda till nya effektivare arbetssätt och smartare tjänster för våra invånare, säger Torbjörn Larsson, IT-chef på Falkenberg kommun och Hans Berntsson, IT-strateg på Hylte kommun.

Kommunerna vill genom upphandlingen säkerställa tillgången på resurser, kvalitativa processer, hög kompetens och en hög servicenivå till konkurrenskraftiga priser. Det enda som kommunerna själv har hand om förutom beställarkompetensen mot Evry är strategiska frågor samt framtagande av e-tjänster internt och externt.

- Vinsterna i form av effektivitet och ökad tillgänglighet av digitalisering är som regel väldigt stora. Genom innovation, teknik och goda samarbetspartners kommer Evry kunna göra stor nytta för Falkenberg och Hylte och hjälpa kommunerna att arbeta smartare, säger Bengt-Göran Kangas, SVP Public sector & Healthcare på Evry.

Affären är värd initialt 23 miljoner kronor över 3 år och Evry tar över driften den första augusti i år.

För mer information, kontakta:
Bengt-Göran Kangas, SVP Public sector & Healthcare, Evry
E-post: bengt-goran.kangas@evry.com

Torbjörn Larsson, IT-ceh, Falkenbergs Kommun
E-post: torbjorn.larsson@falkenberg.se

Hans Berntsson, IT-strateg, Hylte Kommun
E-post: Hans.Berntsson@hylte.se

Om Evry
EVRY är ett av Nordens ledande IT- företag med stark lokal och regional närvaro i 50 nordiska städer. Genom rådgivning, teknik och lösningar bidrar EVRY till utvecklingen av det framtida informationssamhället, och skapar på så sätt värde för sina kunder och samhället. EVRY kombinerar djup branschkunskap och teknisk kompetens med en lokal leveransmodell och internationell styrka. EVRY har cirka 8.600 anställda, företaget arbetar målinriktat med att bevisa att nordiska kunder drivs bäst av dem som förstår den nordiska verksamheten från insidan. EVRY har en årlig omsättning på närmare 13 miljarder norska kronor.

Taggar:

Citat