Statistiska centralbyrån utökar samarbete med EVRY

Statistiska centralbyrån utökar sitt samarbete med EVRY, ett av Nordens största IT-tjänsteföretag. Genom det nya avtalet med Statistiska centralbyrån stärker EVRY sin position som en viktig aktör på marknaden för datainsamlingstjänster. Det utvidgade samarbetet beräknas sätta igång i december 2017 och är värt ca 60 miljoner kronor under fyra år.

EVRY har sedan 2015 arbetat för Statistiska centralbyrån och som en del av deras leverans av Arbetskraftsundersökningar (AKU). Syftet med AKU är att beskriva aktuella arbetsmarknadsförhållanden för befolkningen i åldersgruppen 15–74 år och att ge information om utvecklingen på arbetsmarknaden. Resultatet publiceras som officiell statistik och används bland annat som beslutsunderlag för riksdagen i samband med ekonomiska och arbetsmarknadspolitiska frågor.

- EVRY har varit leverantör åt Statistiska centralbyrån under flera år och vi är mycket stolta över att få fortsätta arbetet med att vidhålla en hög nivå för Arbetskraftsundersökningarna. Genom vårt nya utökade avtal är vår målsättning att bidra till att svarsfrekvensen utvecklas gynnsamt och samtidigt identifiera och ge ytterligare förslag på förbättringspotentialer, berättar Bengt-Göran Kangas, SVP Public Sector & Heathcare på EVRY.

Det nya avtalet träder i kraft under december 2017 och innehåller utökade åtaganden av redan befintlig leverans. Uppdraget innefattar att EVRY kommer stå för 50 procent av Arbetskraftsundersökningarnas telefonintervjuer, istället för enbart 20 procent som man gjort tidigare. Samarbetet sträcker sig minst fyra år framåt med chans till förlängning ytterligare tre år.

- Det nya avtalet med Statistiska centralbyrån blir ett kvitto på vår framgång med uppdrag som kräver hög kompetens inom datainsamling. Vi stärker också EVRYs position på marknaden inom datainsamlingstjänster och tar marknadsandelar vilket är glädjande, säger Bengt-Göran Kangas.

Bengt-Göran Kangas, SVP Public Sector & Healthcare, EVRY
E-post: bengt-goran.kangas@evry.com

Nizar Chakkour, pressansvarig SCB
E-post: nizar.chakkour@scb.se