Batteritillverkaren Exide Technologies satsar i Norden – samlar verksamheten och flyttar in i ny fastighet i Mölnlycke

Exide Technologies, leverantör av Tudor och Exide startbatterier samt industribatterier från GNB divisionen, flyttar sitt nordiska huvudkontor och centrallager till helt nybyggda lokaler i Mölnlycke.
– Vi är väldigt glada över att nu kunna samla våra verksamheter i toppmoderna och ändamålsenliga lokaler i ett geografiskt bra läge. Det är också ett viktigt kvitto på att vår ägare fortsätter att satsa långsiktigt i Norden, säger Magnus Ohlsson, Business Director på Exide Technologies Nordic.

De nybyggda lokalerna på cirka 6200 kvadratmeter står färdiga i Mölnlycke företagspark, precis vid påfarten till riksväg 40 och ger Exide Technologies ett fantastiskt läge tio minuter från centrala Göteborg, tio minuter till Landvetter flygplats och inte minst med en fin exponering av varumärket.

– Planen på att samla vår verksamhet på en och samma plats påbörjades redan för fem år sedan och många platser har utvärderats sedan dess. Tomten i Mölnlycke uppfyllde alla våra behov och önskemål, såväl byggnadstekniskt som rent lägesmässigt. Vi gillar känslan i området och känner att det passar oss, säger Christina Jahn, vd för Exide Technologies AB.

Exide har tidigare haft sitt huvudkontor i Kungälv med 40 personer anställda inom sälj- och administration, samtidigt som det nordiska centrallagret och det svenska huvudlagret med 30-talet anställda, har legat i Nol i Ale kommun sedan mer än 100 år tillbaka.

– Vårt arbete, kanske främst inom lager och distribution, kommer att bli mer modernt och effektivt i de skräddarsydda lokalerna i Mölnlycke, med ny utrustning och närhet till säljsidan. Vi ser också många andra synergieffekter med att samla hela företaget på samma ställe, och det kommer bidra till en ännu högre servicegrad för våra kunder, säger Mikael Örnhammar, Logistics Manager på Exide Technologies Nordic.

Exide Technologies är en av världens största tillverkare av elektriska lagringslösningar såsom batterier med tillbehör till fordonsbranschen och industrisektorn.

För ytterligare information, kontakta:
Christina Jahn, vd Exide Technologies AB, tfn: +46 (0)706-37 50 03, e-post: christina.jahn@eu.exide.com
Magnus Ohlsson, Business Director Exide Technologies Nordic, tfn: +46 (0) 706-37 50 09, e-post: magnus.ohlsson@eu.exide.com
Mikael Örnhammar, Logistics Manager, Exide Technologies Nordic, tfn: +46 (0) 734 08 88 88, mikael.ornhammar@eu.exide.com
http://www.exide.nu/ eller http://tudor.se

Exide Technologies (www.exide.com) är en global leverantör av lagrade elektriska energilösningar - batterier samt tillhörande utrustning och tjänster - till transportbranschen och industriverksamheter. Med nära 130 års branscherfarenhet i mer än 80 länder, tillverkar och återvinner Exide ett brett sortiment av produkter, bland annat batterier till alla typer av fordon.