Exide Technologies stärker med ny kompetens – Viktor Ekermo ny produktchef på nordiska marknaden

Exide Technologies, producent och leverantör av Tudor och Exide startbatterier, har anställt Viktor Ekermo som ny Product Manager Nordic samt OE Project Manager EU.
– Viktor har en unik och gedigen erfarenhet ifrån branschen och av samtliga batteriteknologier, vilket både Exide och våra kunder kommer att ha stor nytta av framöver, säger Magnus Ohlsson, Business Director på Exide Technologies Nordic.

Viktor kommer senast ifrån SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås, där han arbetade som ingenjör. Innan dess var han anställd, och senare vd, i bolaget ETC Battery and FuelCells Sweden, som förvärvades av SP. På ETC var Viktor bland annat projektledare för en rad stora utvecklingsprojekt kring framtagning av nya batterier, bland annat litium-jon batterier. Han var även med och byggde upp ett test-labb för elektrisk batteriprovning.

– Jag har jobbat i gränslandet mellan forskning och industri, under större delen av mitt yrkesliv och tiden var nu inne för att komma till ett producerande företag. Exide var ett självklart val för mig då bolaget håller en hög nivå både kvalitets- och kunskapsmässigt. Jag ser framemot att kunna vara med i hela produktflödet ända ut till kund och bidra med mina erfarenheter kanske främst när det kommer till produktutveckling, säger Viktor Ekermo.

– Vi är väldigt glada över att Viktor valt att komma till oss på Exide. Han kommer dels att arbeta som projektledare i det europeiska OE-teamet och ta fram morgondagens produkter, dels kommer han, i egenskap av produktchef för Norden, att förmedla sin kunskap till eftermarknaden, bland annat verkstäderna. På så vis hjälper han dem att hålla sig uppdaterade på vad som är på gång i branschen, säger Magnus Ohlsson.

Exide Technologies är en av världens största tillverkare av elektriska lagringslösningar såsom batterier med tillbehör till fordonsbranschen och industrisektorn.

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Ohlsson, Business Director Exide Technologies Nordic, tfn: +46 (0) 706-37 50 09, e-post: magnus.ohlsson@eu.exide.com
Viktor Ekermo, Product Manager Nordic samt OE Project Manager EU, Exide Technologies, tfn: +46 (0) 706-37 58 75,
e-post: viktor.ekermo@eu.exide.com
http://www.exide.nu/ eller http://tudor.se

Exide Technologies (www.exide.com) är en global leverantör av lagrade elektriska energilösningar - batterier samt tillhörande utrustning och tjänster - till transportbranschen och industriverksamheter. Med nära 130 års branscherfarenhet i mer än 80 länder, tillverkar och återvinner Exide ett brett sortiment av produkter, bland annat batterier till alla typer av fordon.

Taggar: