Ändra ägarskatterna för att öka företagandet

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) överlämnar i dag rapporten Företagandets förutsättningar – en ESO-rapport om den svenska ägarbeskattningen av forskarna Magnus Henrekson och Tino Sanandaji till Finansdepartementet.

Utformningen av dagens ägarbeskattning förutsätter att skatterna har begränsade effekter på företagande och investeringar. I senare tids forskning anses skatterna ha större betydelse.

I rapporten diskuteras om en ändrad ägarbeskattning kan stärka incitamenten att driva och utveckla företag. Författarnas huvudsakliga slutsats är att ägarbeskattningen bör reformeras.

I rapporten föreslås tre konkreta åtgärder som kan mildra några av de problem som uppmärksammas:

• Förbättra möjligheterna att belöna entreprenörer och nyckelpersoner med optionsprogram.
  • Utjämna skillnaderna i skatt på investeringar av aktiva respektive passiva ägare. I dag är skatten för passiva ägare lägre, vilket gör att kapital stannar i fonder och mogna börsbolag i stället för att placeras i nya och växande företag.
  • Utjämna skillnaderna i finansieringskostnader mellan eget och lånat kapital så att inte finansiering med eget kapital missgynnas.

För frågor om rapporten kontakta Magnus Henrekson 070-222 97 00 eller Tino Sanandaji 072-323 06 94.

För ytterligare information om ESO:s verksamhet, kontakta kanslichef Mikael Åsell, tel. 08-405 19 64, eller besök expertgruppens hemsida www.eso.expertgrupp.se.

Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO) är en kommitté under Finansdepartementet, med uppdrag att självständigt bidra till att bredda underlaget för framtida samhällsekonomiska och finanspolitiska avgöranden. ESO tar fram analyser och policyrekommendationer som baseras på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Arbetet bedrivs huvudsakligen genom att forskare och institutioner får i uppdrag att genomföra kvalificerade studier. Undersökningar utförs även i egen regi. ESO beslutar självständigt vilka ämnen som ska behandlas och vilka rapporter som ska publiceras.