Seminarium om 3:12-regler, företagande och jobbskapande

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) ordnar ett seminarium om skatteregler för småföretag. På seminariet presenteras rapporten 3:12-Corporations in Sweden: The Effects of the 2006 Tax Reform on Investments, Job Creation and Business Start-ups av forskarna Annette Alstadsæter, Martin Jacob och Altin Vejsiu.

När skattereglerna för fåmansbolag, de s.k. 3:12-reglerna, ändrades 2006 var motivet bl.a. att stimulera företagande och ökad tillväxt. De frågor som diskuteras i rapporten är bl.a.

-       Har reformen skapat nya aktiva företag?

-       Har investeringsviljan påverkats?

-       Hur kan skattereglerna ändras för att minska skatteplaneringen och öka precisionen?

På seminariet presenterar författarna sin rapport och därefter följer en diskussion om 3:12-reglernas betydelse för företagandet och sysselsättningen.

På seminariet medverkar:

Annette Alstadsæter         Docent, Universitetet i Oslo

Anders Andersson            Ekonomijournalist, grundare Driva Eget

Martin Jacob                     Professor, WHU – Otto Beisheim School of Management

Seppo Kari                        Forskningschef, VATT, Helsingfors

Mikael Lundholm              Statssekreterare (M), Finansdepartementet

Mats Pertoft                      Riksdagsledamot (MP)

Ola Pettersson                 Chefsekonom, LO

Altin Vejsiu                       Fil.dr, Regeringskansliet

Seminariet leds av ESO:s ordförande Hans Lindblad.

Tid: Tisdagen den 25 mars 2014 kl. 13–15

Plats: Rosenbads konferenscenter, Drottninggatan 5

Anmälan till fi-eso.seminarium@regeringskansliet.se senast den 24 februari (ingen anmälan behövs vid uppvisande av presslegitimation).

Välkomna!

Kontakt: Mikael Åsell, kanslichef ESO, tel. 08-405 19 64, 070-582 99 85.

Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO) är en kommitté under Finansdepartementet, med uppdrag att självständigt bidra till att bredda underlaget för framtida samhällsekonomiska och finanspolitiska avgöranden. ESO tar fram analyser och policyrekommendationer som baseras på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Arbetet bedrivs huvudsakligen genom att forskare och institutioner får i uppdrag att genomföra kvalificerade studier. Undersökningar utförs även i egen regi. ESO beslutar självständigt vilka ämnen som ska behandlas och vilka rapporter som ska publiceras. Läs mer på www.eso.expertgrupp.se.