Seminarium om svensk spelpolitik

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) ordnar ett seminarium om svensk spelpolitik. På seminariet presenteras rapporten En ny giv? En ESO-rapport om regleringen av spelmarknaden av David Sundén.

Den svenska spelmarknaden är i dag strikt reglerad med exklusiva tillstånd för vissa aktörer. Överskottet från spelverksamheten ska komma allmänheten till godo. Samtidigt sker en snabb ökning av spelandet över internet via utländskt reglerade bolag som är utom räckhåll för det svenska regelverket och ambitionen att fördela överskottet. De frågor som diskuteras i rapporten är bl.a.:

• Vad händer om dagens reglering inte ändras?

• Hur påverkas kontrollen och överskottet om spelmarknaden öppnas för internationell konkurrens?

• Hur kan och bör spelmarknadsregleringen ändras?

På seminariet medverkar:

David Sundén, Rapportförfattare

Gustaf Hoffstedt, Generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel

Jakob Jonsson, Psykolog, Sustainable Interaction

Hans Ljungkvist, Ordförande, Svensk Travsport

Thomas Mattsson, Chefredaktör, Expressen

Anitra Steen, Ordförande, Svenska spel

Seminariet leds av ESO:s ordförande Hans Lindblad

Tid: Torsdagen den 12 februari 2015 kl. 12.45 – 15.30

Plats: Rosenbads konferenscenter, Drottninggatan 5, Stockholm

Anmälan till fi.eso-seminarium@regeringskansliet.se senast den 11 februari

Välkommen!

Kontakt: Mikael Åsell, kanslichef ESO, tel. 08-405 19 64, 070-582 99 85.

Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO) är en kommitté under Finansdepartementet, med uppdrag att självständigt bidra till att bredda underlaget för framtida samhällsekonomiska och finanspolitiska avgöranden. ESO tar fram analyser och policyrekommendationer som baseras på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Arbetet bedrivs huvudsakligen genom att forskare och institutioner får i uppdrag att genomföra kvalificerade studier. Undersökningar utförs även i egen regi. ESO beslutar självständigt vilka ämnen som ska behandlas och vilka rapporter som ska publiceras. Läs mer på www.eso.expertgrupp.se.