Han är Svealands främste entreprenör

Rickard Rosander, HEROK (ER Maskiner AB) utnämndes under torsdagskvällen till Svealands främste entreprenör i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under galakvällen utsågs även Louise Sköld, HT Hairextension AB, till ”Årets kvinnliga stjärnskott”, Magnus Jansson, Woodlite Sweden AB, till ”Årets manliga stjärnskott” och Ulf Bergkvist och Per-Ragnar Bergkvist, Bergkvist-Insjön AB, tog emot SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt”.

Inför hundratals näringslivsprofiler fick Rickard Rosander ta emot utmärkelsen som Svealands främste entreprenör när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln på Elite Stadshotellet i Västerås. Sedan Rickard Rosander tog över HEROK (ER Maskiner AB) efter sin far har omsättningen närmare tiodubblats, och idag vilar verksamheten på tre starka ben: HEROK som hyr ut maskiner, liftar och truckar till byggbranschen och som dessutom har en bygghandel i Örebro, Trafikbutiken som hyr ut utrustning för vägarbeten och till sist ett fastighetsbolag.

– Med ett exeptionellt modigt ledarskap och genom att alltid säkerställa att kunden får marknadens bästa lösningar har Rickard Rosander med HEROK (ER Maskiner AB) byggt upp ett företag med stor lönsamhet. Hans innovativa tänk har på ett imponerande vis utmanat branschen och kommer bryta mark även på nya marknader. Han är en otroligt värdig vinnare och jag tror han kommer ha stora chanser i den nationella finalen, säger juryordförande Bo Sandberg.

Den oberoende jury som korade vinnarna bestod av juryordförande Bo Sandberg (Bahrk Group AB), Sara Sjöborg-Wik (Myrina Invest AB), Fredric Jansson (Butikskonsult i Kumla AB), Staffan Braw (Care of Braw AB), Marit Stjernberg (Stegia AB), Elisabeth Ewerbring (Klara Förvaltning AB), Camilla Carlgren Berg (Paloma in Sweden AB), och Fredrik Berghel (Inission AB).

Juryns motivering löd:

Ytterligare vinnare
Under kvällen delades det även ut tre kategoripriser. Utmärkelsen ”Årets kvinnliga stjärnskott” vann Louise Sköld, HT Hairextension AB och Magnus Jansson, Woodlite Sweden AB blev ”Årets manliga stjärnskott”. SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt” tilldelades entreprenörerna Ulf Bergkvist och Per-Ragnar Bergkvist från Bergkvist-Insjön AB

Samtliga vinnare från region Svealand kommer den 31 januari att ställas mot vinnarna i de övriga fem regionsfinalerna när den stora Sverigefinalen går av stapeln i Stockholms stadshus. Den nationella huvudprisvinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

–Vi hade likt förra året ett oerhört starkt startfält i region Svealand med drivna och framgångsrika entreprenörer. Jag är mäkta imponerad av samtliga vinnare och vill framföra mina gratulationer till dessa, och även passa på att hylla de som tog sig hela vägen till final. Det ska bli spännande att följa deras fortsatta resa, säger Mathias Wallin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Svealand.

Mathias Wallin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Svealand, 073-0607371, mathias.wallin@se.ey.com

För mer information: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Rickard Rosander, HEROK (ER Maskiner AB)
I en hårt konkurrensutsatt miljö så har han genom stor social kompetens och ett tydligt ledarskap lyckats skapa ett extremt lönsamt företag som genom en systematiskt utvecklad delningsekonomi levererar stora fördelar till sina kunder och sina kunders kunder. Genom att tänka annorlunda, sätta kunden i fokus och jobba enkelt i en kostnadseffektiv entreprenörsanda så fortsätter framgångarna på nya marknader! Vinnare av priset som ÅRETS EY ENTREPRENEUR OF THE YEAR 2018 är: Rickard Rosander, HEROK (ER Maskiner AB)

Årets kvinnliga stjärnskott – Louise Sköld, HT Hairextension AB
Med en extraordinär drivkraft i kombination med framsynt användning av sociala medier har hon startat flera bolag i en bransch som kännetecknas av flärd och skönhet. Hon har trots sin ungdom en välutvecklad strategi för sitt ledarskap och är ett stort föredöme för unga kvinnor med företagarambitioner. She makes women feel beautiful! Vinnaren av priset som ÅRETS KVINNLIGA STJÄRNSKOTT är: Louise Sköld, HT Hairextension AB

Årets manliga stjärnskott – Magnus Jansson, Woodlite Sweden AB
Trots många tidiga motgångar och utmaningar har denne entreprenör skapat ett företag som från Värmland sprider ljus till mer än 20 länder på fyra olika kontinenter! Med en framgångsrikt utvecklad affärsmodell har han lyckats att kraftigt öka både omsättning och resultat till nivåer som i denna bransch är beundransvärda. Priset som ÅRETS MANLIGA STJÄRNSKOTT går till: Magnus Jansson, Woodlite Sweden AB

Bästa internationella tillväxt – Ulf Bergkvist och Per-Ragnar Bergkvist, Bergkvist-Insjön AB
De har med visionärernas långsiktighet skapat ett företag där nästan 90 % av företagets produkter går till utländska kunder. Genom egen unik produktutveckling, innovativa marknadsanpassade lösningar och ett stort personligt engagemang så har de skapat ett företag med hela världen som arbetsfält. Priset för BÄSTA INTERNATIONELLA TILLVÄXT går till: Ulf Bergkvist och Per-Ragnar Bergkvist, Bergkvist-Insjön AB

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Sundsvall den 6 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i januari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Regionfinaler i Sverige 2018
6 november – Sundsvall
8 november – Västerås
12 november – Malmö
14 november – Stockholm
21 november – Göteborg
27 november – Norrköping

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.