Näringslivsprofilen är Sveriges främsta entreprenör

Under torsdagskvällen utsågs Urban Edenström från Stronghold Invest AB i Stockholm till Sveriges främsta entreprenör när den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year 2018 gick av stapeln i Stockholms stadshus. Urban Edenström representerar därmed Sverige i världsfinalen i Monaco i juni, då världens främsta entreprenör ska koras. Under galan prisades även Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.

Den tjugotredje upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year avgjordes under torsdagen i Blå hallen i Stockholms stadshus. Huvudpriset tilldelades Urban Edenström från Stockholmsbaserade företaget Stronghold Invest AB. Urban utsågs av en oberoende jury till vinnare i den nationella finalen och kommer få representera Sverige i den internationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year i Monte Carlo i början av juni, då världens främsta entreprenör ska utses.

Grunden till Stronghold Invest lades 1999 när Urban köpte loss NewsSec från Wallenbergföretaget Investor. I dag är Stronghold Invest norra Europas ledande fastighetsförvaltare och fastighetsrådgivare med verksamhet i nio länder. Stronghold Invest har sedan starten inte redovisat något år med röda siffror.

– Urban Edenström är verkligen en inspirerande och driven entreprenör som ligger helt i klang med samtiden. En viktig spelare i branschen som ständigt når nya höjder och med ett stort fokus på långsiktighet och innovation. Urban är en mycket värdig vinnare och det ska bli mycket intressant att se hur han står sig i den internationella finalen, säger Günther Mårder, juryordförande för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige och vd för Företagarna.

Vinnarna utsågs av en extern oberoende jury som leddes av juryordförande Günther Mårder, vd för Företagarna. I den nationella juryn sitter också Fabian Bengtsson, Netonnet Group, styrelseordförande Företagarna och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2015, Peter Bronsman, grundare av och vd för Kopparbergs Bryggeri och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2012, Maria A Grimaldi, Senior Investment Manager på Goodbye Kansas Game Invest, Tommy Jacobson, driver investeringsbolaget Varenne och har startat techfonden Zenith, Johan Löf, grundare av och vd för RaySearch Laboratories och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2016, Lisa Rejler, tredje generationen i familjeföretaget Rejlers (tidigare kommunikationschef, IR- och hållbarhetschef) som vann EY Family Business Award 2017, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i SVCA, Swedish Venture Capital and Private Equity association.

Juryns motivering för Urban Edenström, vinnare av huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year 2018 och Sveriges representant på världsfinalen i Monte Carlo, löd:

Trots många motgångar har Urban Edenström aldrig blundat för nya möjligheter. Med uthållighet, revanschlust och tävlingsinstinkt har han byggt ett framgångsrikt imperium. Digitalisering och innovation spelar en viktig roll i denna entreprenörsresa, där passion för kollegor och kunder är a och o.

Fler vinnare under galan
Under galakvällen delades även tre kategoripriser ut. Årets kvinnliga stjärnskott tilldelades Moa Gürbüzer från MRG Wines ABJuryns motivering löd:

Viljan att förändra samhällets värderingar blev starten för Moa Gürbüzers företag. Ingen trodde på hennes idé, men Moa gav aldrig upp. Hon kombinerar målmedvetet arbete med modern teknik och traditionellt hantverk för att förverkliga sin dröm – att den vanligaste frågan på krogar och restauranger ska vara: Vin med eller utan alkohol?

Årets manliga stjärnskott blev Alexander Blad från småländska A-Plast ABJuryns motivering löd:

Genom hårt arbete och ett brinnande engagemang har Alexander Blad på kort tid byggt både bolag och bygd. Med insikt om kundernas behov av nära samarbete, snabba leveranser och nya, mer miljövänliga material utmanar han en traditionell industri.

Huvudsponsorn SEB delade ut priset Bästa internationella tillväxt till Michael Byström och Fredrik Petersson, Ymer Technology. Juryns motivering löd:

Michael Byström och Fredrik Petersson har gjort något som fler borde våga göra – lämna tryggheten i en fast anställning för en tillvaro som entreprenörer. Resultatet blev ett snabbväxande och innovativt företag. Nischade produkter säljs till kunder över hela världen, oavsett om de gräver i jord eller utvinner energi från vind.

– Trenden med hållbarhetsfokuserade och samhällsengagerade entreprenörer har hållit i sig även bland årets finalister. Det är glädjande att se att entreprenörsandan står sig stark runt om i landet, och jag måste säga att det känns lite vemodigt att den nationella finalen nu är över. Jag ser redan fram emot vårens nomineringar, där jag hoppas och tror att vi får se en ännu större spridning bland våra entreprenörer. Till sist vill jag förstås också gratulera årets pristagare, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Under galan delades dessutom hederspriset ”Family Business Award 2018” ut. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma ett familjeföretags särskilda insatser inom näringslivet och tilldelas en entreprenörsfamilj som drivit framgångsrik affärsverksamhet i minst tre generationer. Årets pris tilldelades familjen Dinkelspiel.

Finalister i EY Entrepreneur Of The Year 2018

EY Entrepreneur Of The Year

•  Johan Lyreborn, Configura Sverige Aktiebolag
  •  Magnus Dafgård, Carl Dafgård, Fredrik Dafgård, Marie Dafgård, Gunnar Dafgård AB
  •  Urban Edenström, Stronghold Invest AB
  •  Marcus Wikström, Maria Nila AB
  •  Rickard Rosander, Herok (ER Maskiner AB)
  •  Gustav Nord och Gustav Paringer, Aptum AB

Årets kvinnliga stjärnskott

•  Karin Bjärle, PS of Sweden AB
  •  Moa Gürbüzer, MRG Wines
  •  Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, Löwengrip Beauty AB
  •  Tekla Acs, Aim Apparel AB (aim’n)
  •  Louise Sköld, HT Hairextension AB
  •  Malin Hagberg, Hudikhus AB

Årets manliga stjärnskott

•  Alexander Blad, A-Plast AB
  •  Victor Halvarsson, Vanbruun AB
  •  Henrik Tjernberg, Micro Systemation AB (publ)
  •  Christian Jansson, Godsinlösen Nordic AB
  •  Magnus Jansson, Woodlite Sweden AB
  •  Jon Hillgren, Hernö Gin AB

Bästa internationella tillväxt

•  Joachim Lindström och Filip Ummer, iDeal Of Sweden AB
  •  Jörgen Lillieroth, TST Sweden AB
  •  Michael Byström och Fredrik Petersson, Ymer Technology AB
  •  Per-Olof Nilsson, GN Transport i Halmstad AB
  •  Ulf Bergkvist och Per-Ragnar Bergkvist, Bergkvist-Insjön AB
  •  Nina Thelin, Stringo AB

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Ulrika Lenhammar, PR-chef för EY i Sverige, 072-3864087, ulrika.lenhammar@se.ey.com

Information och pressrum: www.eoy.se
För foton via Flickr: www.flickr.com/photos/eoy_sweden

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Sundsvall den 6 november utsågs under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möttess i en nationell final i Stockholms stadshus i januari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.