AstraZeneca vinnare av EY Risk Transparency Award

En årsredovisning med tydlig koppling mellan verksamhet, strategi och risker ger AstraZeneca årets EY Risk Transparency Award. Utmärkelsen delas ut idag vid EY:s årliga Riskkonferens i Stockholm, där årets tema är geopolitiska risker.

EY Risk Transparency Award delas sedan 2005 årligen ut till det företag som bäst genomlyser sin riskexponering och riskhantering i årsredovisningen. Valet av vinnare baseras på en oberoende utvärdering av de svenska börsbolagens årsredovisningar och i år tar AstraZeneca hem utmärkelsen.

Juryns motivering lyder: "Vinnaren av årets Risk Transparency Award är ett företag som satt sitt transparensarbete i främsta rummet. Företagets årsredovisning är framtagen med fokus på en tydlig koppling mellan verksamhet, strategi och risker. Företaget ger ett klart och övertygande intryck av att ha en omfattande riskförankring i hela verksamhetsprocessen. Riskbeskrivningen är mångfacetterad och täcker viktiga dimensioner som geografiska-, juridiska-, marknads- och produktrisker. Vidare kan läsaren ta del av en tydlig genomgång av potentiella risker associerade med forskningsportföljen och vad de potentiella effekterna skulle kunna bli. Årets vinnare AstraZeneca har levererat en ambitiös, pedagogisk och gedigen riskredovisning."

- Det gäller att förstå och hantera de risker som hotar organisationens strategiska mål samt att ta vara på möjligheter som leder till tillväxt och effektivitet. Jag vill gratulera AstraZeneca till en omfattande och mycket transparent årsredovisning ur ett riskperspektiv, säger Ragnar Gustavii, Sverigechef EY.

Life science-branschen står inför stora utmaningar framöver i en global och konkurrensutsatt miljö, där riskredovisning och riskhantering är avgörande för att nå framgång.

- Riskredovisning är mycket viktigt för oss eftersom vi står inför ett brett spektrum av risker och osäkerhetsfaktorer som negativt kan påverka en eller flera delar av vår verksamhet och hindra oss från att nå våra mål. Vår inställning till riskhantering är avsedd att uppmuntra tydligt beslutsfattande om vilka risker vi tar som företag och hur vi hanterar dessa risker, säger Jan-Olof Jacke, VD AstraZeneca AB.

I utvärderingen deltar samtliga noterade bolag på OMX Stockholms Large Cap- och Mid Cap-listor. Tidigare vinnare är Nordea (2005), Gambro (2006), Electrolux (2007), Sandvik (2008), Atlas Copco (2009), Trelleborg (2010), Swedbank (2011), Ericsson (2012) och SEB (2013).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ragnar Gustavii, Sverigechef EY, ragnar.gustavii@se.ey.com, tfn 070-318 92 21

Jenny Bildsten, Presskontakt EY, jenny.bildsten@se.ey.com, tfn 070-318 90 43

Jacob Lund, Extern Kommunikationsdirektör AstraZeneca AB, jacob.lund@astrazeneca.com, tfn 072-560 21 57

Om EY

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Om AstraZeneca
AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.