Fortsatt stark transaktionsmarknad under tredje kvartalet

En ny rapport från EY visar att svenska storbolag totalt genomförde 47 förvärv och avyttringar under det tredje kvartalet 2016, vilket är en betydande ökning jämfört med motsvarande kvartal förra året. Trots geopolitisk oro och osäkerhetsfaktorer på de finansiella marknaderna, ser 2016 ut att bli ett mycket starkt år för svenska företagsaffärer.

I rapporten Corporate Transaction Trends kartlägger revisions- och rådgivningsföretaget EY varje kvartal förvärv och försäljningar bland Sveriges största företag. Under det tredje kvartalet i år slutfördes 47 transaktioner, varav 39 förvärv och åtta avyttringar. Detta är en minskning med 15 procent jämfört med ett starkt andra kvartal, men en klar ökning jämfört med det tredje kvartalet 2015 då 36 transaktioner avslutades.

Baserat på bolagsvärde blev Atlas Copcos förvärv av Oerlikon Leybold Vacuum och Nibes förvärv av Climate Control Group de största förvärven under årets tredje kvartal. Den största avyttringen utgjordes av Mylans förvärv av Meda följt av Trelleborgs försäljning av Vibracoustic. Bygg- och tillverkningssektorn var den mest aktiva branschsektorn och stod för 51 procent av förvärven och 25 procent av avyttringarna.

-       De senaste månadernas händelser med först Brexit och sedan det amerikanska presidentvalet, har naturligtvis ökat nervositeten på de finansiella marknaderna. Men detta innebär inte en drastisk inbromsning av de svenska storföretagens transaktionsaktiviteter, åtminstone inte på kort sikt, säger Pär-Ola Hansson, ansvarig för EY Transaction Advisory Services i Europa.

Under helåret 2013 slutfördes 140 företagstransaktioner, 2014 blev ett mycket starkt år med 165 affärer och en viss avmattning sågs för helåret 2015 med 157 slutförda affärer.

Sett till de senaste tolv månaderna (LTM) ligger nu antalet genomförda transaktioner på 194, vilket motsvarar en uppgång på 6 procent jämfört med föregående kvartal. Detta innebär också avståndet minskar ytterligare till rekordnoteringen 2008/2009 då 206 affärer genomfördes.

-       Vi bedömer att antalet stängda affärer för 2016 kommer att hamna på minst 180 stycken. Digitaliseringen och de oerhört snabba teknik- och energiskiftena vi ser nu innebär att svenska bolag positionerar sig genom strategiska förvärv och avyttringar. Detta, i kombination med en låg räntenivå och ett stort utbud av kapital, talar även för ett starkt 2017 för svenska företagsaffärer, säger Pär-Ola Hansson, ansvarig för EY Transaction Advisory Services i Europa.

Globalt sett genomfördes den största andelen av kvartalets förvärv (44 procent) i Norden, följt av Västeuropa (28 procent) och USA (18 procent). Den största andelen avyttringar genomfördes också i Norden (50 procent) och i Västeuropa (50 procent).

Se bifogad rapport för fler fakta och statistik.

Om EY Corporate Transaction Trends
Transaktionerna som undersökts i studien är transaktioner genomförda av stora svenska företag som antingen är listade på Stockholmsbörsen och har ett marknadsvärde på mer än fem miljarder SEK eller onoterade företag som har en omsättning på mer än tio miljarder kronor. Svenska företag som är kontrollerade av utländska ägare är exkluderade, såvida de inte har huvudkontor i Sverige. Enbart bekräftade transaktioner som genomfördes under perioden med ett uppskattat värde över 50 miljoner kronor och som har lett till en signifikant förändring i inflytande räknas i studien. Om stora svenska företag finns med på båda sidor av samma transaktion, räknas transaktionen som ett förvärv. Publika uppköp av tredje part och avknoppningar räknas som avyttringar.

För mer information, kontakta:
Pär-Ola Hansson, ansvarig för EY Transaction Advisory Services i Europa, 070-318 9677, par-ola.hansson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-565 0278, katarina.roslund@se.ey.com

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.