Har vindkraften någon framtid i Sverige?

Pressinbjudan seminarium i Almedalen den 29 juni

I överenskommelsen mellan regeringspartierna om energi-och klimatpolitiken slog man bland annat fast en ny planeringsram för vindkraft till 30 TWh till år 2020. För att komma upp till denna nivå måste kapaciteten bli femton gånger så stor – produktionen av el från vindkraften uppgick till 2 TWh under 2008 enligt Energimyndigheten.

För att underlätta utbyggnaden föreslås en rad förändringar i planprocessen för vindkraft. Flera energibolag satsar nu kraftigt på att bygga ut vindkraften i landet. Samtidigt satsar företag på att bygga egna vindparksanläggningar. Men har Sverige nätkapacitet för att kunna leverera från de nya vindparkerna?

En ökad andel producerad vindkraft kan hjälpa den svenska basindustrin att minska sina koldioxidutsläpp, men till vilket pris? Hur ser de ekonomiska spelreglerna ut för företag som vill investera i utbyggnaden av vindkraften? Kommer miljöintressen spelas ut mot arbetstillfällen inom industrin eller är vindkraft snarare en möjlighet?

Välkommen till Ernst & Youngs paneldebatt i Almedalen, där dessa frågor kommer att diskuteras. Medverkar gör Anders Dahl , vd Vattenfall Vindkraft, Elisabeth Nilsson , vd Jernkontoret, Matthias Rapp , vd Svensk Vindenergi, Mikael Odenberg , gd Svenska Kraftnät, Per Bolund , energipolitisk talesman, MP, Åke Westberg , projektdirektör, SCA, Ulf Borgcrantz , Ernst & Young. Moderator är Pär Isaksson , Affärsvärlden.

Tid: Måndagen den 29 juni kl 15.30-16.30 Plats: Hotel Wisby, Strandridaren Kontakt: Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, tel. 08 - 520 590 43, jenny.rodin@se.ey.com.
www.ey.com/se/almedalen

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 135 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential.
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Om oss

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i..EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.se