Jesper Nilsson ny vd för Ernst & Young AB

Jesper Nilsson, partner och auktoriserad revisor, blir ny vd för Ernst & Young AB och tillträder efter årsstämman den 16 november. Jesper Nilsson tar över efter Hamish Mabon, som valt att återgå till en roll där han fokuserar helt på EY:s revisionskunder. Jonas Svensson, styrelseordförande, kommer att vara extern talesperson för EY:s svenska verksamhet.

Jesper Nilsson har över 20 års erfarenhet av revision och arbete inom den finansiella sektorn. Jesper ansvarar idag för EY:s revisionsverksamhet i Stockholms- och Göteborgsregionerna och bland hans nuvarande uppdrag som huvudansvarig revisor finns Handelsbanken, Alecta, Creades och FOREX Bank. I rollen som vd kommer Jesper Nilsson att rapportera till den svenska styrelsen och han kommer även att fokusera mycket av sitt fortsatta arbete på EY:s revisionskunder.

-          Jag välkomnar Jesper Nilsson som vd och ser fram emot att arbeta tillsammans med honom och vår Sverigechef Lars Weigl för att ytterligare utveckla vår svenska verksamhet. Jag vill också rikta ett stort tack till Hamish för hans arbete både som vd men också som motor i vår framgångsrika revisionssatsning under året med ett antal nya stora revisionsuppdrag. Jag är övertygad om att vi kommer att se fler exempel på det framöver, säger Jonas Svensson, styrelseordförande för Ernst & Young AB.

Lars Weigl, är liksom tidigare Sverigechef för Ernst & Young AB. Han har också det övergripande ansvaret för EY:s konsultverksamhet med affärsområdena Advisory, TAS och Tax. Lars är också Deputy Regional Managing Partner i EY:s nordiska organisation och medlem i den nordiska ledningsgruppen.

Till årsstämman den 16 november föreslås även förändringar i Ernst & Young AB:s styrelse. Styrelsen föreslås bestå av Jonas Svensson som ordförande, Erik Mamelund samt de nya medlemmarna Helena Robertsson och Åsa Lundvall. Fredrik Hertz och Monica Sennfors fortsätter sina uppdrag som arbetstagarrepresentanter.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jonas Svensson, styrelseordförande Ernst & Young AB, jonas.svensson@se.ey.com, 070-8243339

Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, katarina.roslund@se.ey.com, 070-5650278

Om EY

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.