Klubben i Allsvenskan med starkast ekonomi – Hur mår svensk elitfotboll?

I rapporten Hur mår svensk elitfotboll? har revisions- och rådgivningsföretaget EY tittat närmare på de allsvenska klubbarnas ekonomiska situation. I rapporten analyseras bland annat klubbarnas resultat, egna kapital och soliditet för 2016. Djurgårdens IF har bäst resultat, Malmö FF ligger i topp vad gäller eget kapital och BK Häcken är klubben med högst soliditet.

I den nya rapporten Hur mår svensk elitfotboll? har EY analyserat de allsvenska klubbarnas årsredovisningar från de senaste fem åren. Under 2016 gör Allsvenskan som helhet ett positivt resultat om 110 miljoner kronor sett till total omsättning. På klubbnivå gör 14 av 16 klubbar ett positivt resultat. Det bästa resultatet har Djurgårdens IF med drygt 36 miljoner kronor. Två klubbar går med underskott, BK Häcken med drygt 7 miljoner kronor och Helsingborgs IF med drygt 3 miljoner kronor.

Eget kapital visar totala tillgångar minus totala skulder. Soliditeten anger hur mycket av tillgångarna som finansieras med eget kapital. Det totala egna kapitalet i Allsvenskan för 2016 uppgår till 827 miljoner kronor och soliditeten ligger på 35 procent. Malmö FF är Sveriges rikaste klubb med ett eget kapital på 457 miljoner kronor, medan BK Häcken har högst soliditet, drygt 70 procent. En generell rekommendation till företag inom näringslivet brukar vara att ha en soliditet runt 30 procent.

Ett sätt för klubbarna att stärka eget kapital och soliditet skulle kunna vara att spara en del av ersättningen från Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF).

– SEF har tecknat ett nytt avtal för Allsvenskans tv-rättigheter som gäller från 2020 och sex år framåt. Avtalet innebär att ersättningen till klubbarna förväntas uppgå till mer än det dubbla varje år. Vi ser det som en möjlighet för klubbarna att stärka sin finansiella ställning och få en hållbar ekonomi, säger Carlos Esterling, partner och auktoriserad revisor på EY och medförfattare till rapporten.

Rapporten visar att klubbarna generellt sett är beroende av intäkter från spelarförsäljningar. Under 2016 såldes spelare för nästan en kvarts miljard kronor.

– För en långsiktigt hållbar ekonomi bör de totala intäkterna, exklusive spelarförsäljningar, täcka alla kostnader. Klubbarna bör inte budgetera för intäkter från spelarförsäljningar, utan se dem som en bonus utöver den ordinarie verksamheten, säger Mikael Bergsten, partner och auktoriserad redovisningskonsult på EY och medförfattare till rapporten.

Så mycket hade klubbarna i eget kapital på koncernnivå 2016:
Malmö FF 457 mkr
IFK Norrköping 71 mkr
BK Häcken 59 mkr
Djurgårdens IF 53 mkr
IF Elfsborg 39 mkr
AIK 34 mkr
Hammarby IF 33 mkr
Kalmar FF 33 mkr
IFK Göteborg 23 mkr
Örebro SK 12 mkr
Falkenbergs FF 5,6 mkr*
Gefle IF 3,6 mkr*
Östersunds FK 2 mkr*
Helsingborgs IF 0,8 mkr
GIF Sundsvall 0,6 mkr
Jönköpings Södra IF 0,4 mkr*

* Ingen koncernredovisning upprättas. Avser det egna kapitalet i den licenssökande föreningen.

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, partner och auktoriserad revisor EY, 070-318 91 97, carlos.esterling@se.ey.com
Mikael Bergsten, partner och auktoriserad redovisningskonsult EY, 070-348 71 03, mikael.bergsten@se.ey.com

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i..EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.

Taggar: