Ny podd sätter strålkastarljus på jämställdhetsarbetet

Nu startar EY Pod for parity, en ny podcast som ska bidra till att synliggöra bromsklossarna för ökad jämställdhet mellan könen i Sverige. I Pod for parity bjuder EY in profiler från näringsliv, offentlig sektor och den akademiska världen för att diskutera frågan utifrån olika perspektiv.

EY arbetar långsiktigt och på flera fronter för att öka andelen kvinnor i ledande positioner. Av 158 delägare i Sverige är nu 21 procent kvinnor, en andel som ökat något från år till år. Med den nya podcasten Pod for parity vill EY engagera externa och interna samarbetspartner i frågan och även inspireras av andras idéer och verktyg för att ta större och snabbare kliv i det egna jämställdhets-arbetet.

-       Det går helt enkelt för långsamt och min egen erfarenhet är att tradition, attityder och kultur fortfarande är bromsklossar. Man fortsätter helt enkelt att rekrytera, premiera och tillsätta chefer som man alltid har gjort. Vår podd är vårt sätt att bidra till att synliggöra den medvetna och omedvetna diskriminering som finns både hos oss men även på andra håll, säger Susanne Tillqvist, initiativtagare och programledare i Pod for parity.

I våras genomförde EY en studie tillsammans med Novus kring svenska kvinnors syn på jämställdhet mellan könen. 67 procent av kvinnorna i åldern 18-79 anser att politiken främst är ansvarig för att uppnå ett jämställt samhälle följt av näringslivet, 39 procent. Enligt en rapport från stiftelsen AllBright kommer Sverige att nå jämställdhet i landets ledningsgrupper först år 2040. Mer än var tredje kvinna (35 procent) i studien anser att fler framgångsrika kvinnliga förebilder inom politik och näringsliv är den enskilt viktigaste faktorn för att detta ska ske tidigare.

-       Vår undersökning och erfarenheter från vår egen verksamhet visar på hur viktigt det är med kvinnliga förebilder i ledande positioner för att snabba på utvecklingen. Jag vill att vår nya podd ska riva upp damm, sätta ytterligare strålkastarljus på frågan och inte minst lyfta fram förebilder för oss själva och för våra lyssnare.

Avsnitten planeras att släppas ungefär varannan vecka med start den 20 oktober och är 15-20 minuter långa. I det första avsnittet möter programledare Susanne Tillqvist EY:s Sverigechef Lars Weigl och kommande gäster är bland andra Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, och Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande Svenska Riskkapitalföreningen.

För att läsa mer och lyssna på Pod for parity, vänligen besök ey.com/se/podforparity

Ta del av hela undersökningen.

Om Susanne Tillqvist

Pod for parity leds av Susanne Tillqvist, som är partner på EY. Hon är konsult inom EY:s affärsområde Advisory services och nordiskt ansvarig för Women. Fast forward, EY:s globala initiativ för att driva på jämställdhetsarbetet. Under hela sitt professionella liv har Susanne arbetat i rådgivningsbranschen, en bransch som historiskt sett – men även än idag – varit mycket mansdominerad. I podden vill Susanne ställa konkreta, skarpa och utforskande frågor för att förstå hur vi kan bryta igenom strukturer, fördomar och omedvetna beteenden inom detta mångfacetterade och komplexa område.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Susanne Tillqvist, partner EY och programledare för Pod for parity, susanne.tillqvist@se.ey.com, 070-3189177

Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, katarina.roslund@se.ey.com, 070-5650278

Om EY

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.