Rekordmånga förvärv under Q3 drivet av förvärvsfokuserade strategier

En mycket stark transaktionsmarknad i Sverige under tredje kvartalet 2017 visar senaste rapporten från revisions- och rådgivningsföretaget EY. Under kvartalet genomfördes 47 transaktioner bland Sveriges största bolag. Det har varit ett mycket starkt kvartal för förvärv. Totalt genomfördes 40 förvärv, vilket är det högsta antalet under det tredje kvartalet sedan 2006.

EY:s rapport Corporate Transaction Trends kartlägger varje kvartal förvärv och avyttringar bland de största företagen i Sverige. Resultatet av studien visar på en mycket stark transaktionsmarknad även under det tredje kvartalet 2017 och tillsammans med resultatet från EY:s 17:e upplaga av Capital Confidence Barometer visar på en utbredd förvärvsstrategi för svenska samt internationella bolag.

Under kvartalet genomfördes 47 transaktioner. Det ligger i linje med antalet transaktioner under Q3 2016, vilket är det starkaste tredje kvartalet sedan 2011. Sverige har haft ett mycket starkt kvartal för förvärv, vilka uppgick till 40 stycken. Antalet förvärv under kvartalet är det högsta sedan 2006, dvs. före finanskrisen. Det genomfördes även sju avyttringar, vilket låg strax under medelantalet för de tre senaste årens tredje kvartal.

Sett till de senaste 12 månaderna ligger antalet genomförda transaktioner på 179, vilket har varit fallet under de senaste tre kvartalen. Det visar på en underliggande styrka och stabilitet i transaktionsmarknaden.

Enligt EY:s senaste rapport av Global Capital Confidence Barometer beskriver 56 procent av de tillfrågade exekutiva befattningshavarna att de avser bedriva förvärvsinriktade processer inom de kommande 12 månaderna. Undersökningen visar tydligt på en förvärvsfokuserad strategi då 56 procent ligger klart över medelvärdet på 44 procent under de senaste fem årens undersökningar.

– Vi förutspår ett mycket starkt år för företagstransaktioner gjorda av Sveriges största bolag. Det baserar vi på att det sammanlagda antalet transaktioner efter att tre fjärdedelar av 2017 har summerats. Men även med tanke på att ett antal redan nu avslutade, eller aviserade men ännu inte stängda, transaktioner under det fjärde kvartalet har skett. Vår 17:e upplaga av Global Capital Confidence Barometer stödjer detta ytterligare, då vi även ser en tydlig förvärvsstrategi bland bolag på internationell nivå. Vi håller således fast vid vår prognos om 180 genomförda transaktioner under 2017, säger Pär-Ola Hansson, ansvarig för EY Transaction Advisory Services i Europa.

ABB:s förvärv av Österrikiska Industrial Automation-företaget B&R tillsammans med Axel Johnson’s förvärv av W. Giertsen Services var de största köpen under kvartalet. Skanskas avyttring av sinbrittiska Utilities division var den största försäljningen.

Se bifogad rapport för fler fakta och statistik och även rapporten Global Capital Confidence Barometer.

För mer information, kontakta:
Pär-Ola Hansson, ansvarig för Transaction Advisory Services för EY i Europa, 070-318 9677, par-ola.hansson@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef för EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY Corporate Transaction Trends
Transaktionerna som undersökts i studien är transaktioner genomförda av stora svenska företag som antingen är listade på Stockholmsbörsen och har ett marknadsvärde på mer än fem miljarder SEK eller onoterade företag som har en omsättning på mer än tio miljarder kronor. Svenska företag som är kontrollerade av utländska ägare är exkluderade, såvida de inte har huvudkontor i Sverige. Enbart bekräftade transaktioner som genomfördes under perioden med ett uppskattat värde över 50 miljoner kronor och som har lett till en signifikant förändring i inflytande räknas i studien. Om stora svenska företag finns med på båda sidor av samma transaktion, räknas transaktionen som ett förvärv. Publika uppköp av tredje part och avknoppningar räknas som avyttringar.

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. http://www.ey.com/se

Taggar: