Sex av tio rektorer vill ha mer resurser till nyanlända elever

Endast fyra av tio rektorer anser att resursfördelningen per nyanländ elev är tillräcklig och färre än hälften anser att deras förvaltning har en strategi för kompetensutveckling kopplad till de nyanländas behov. Hälften av rektorerna anser samtidigt att lärarna på sina skolor i mycket liten eller liten utsträckning har kunskap och kompetens om nyanlända elevers lärande. Det visar en ny studie från revisions- och rådgivningsföretaget EY.

Den stora mängden barn och ungdomar som de senaste åren flytt till Sverige innebär kraftigt stigande antal elever i skolan och ökad mångfald i klassrummen. Skolvärlden upplever därför ett enormt förändringstryck, som rätt hanterat kan generera nya, kreativa och effektiva lösningar. Samtidigt är utmaningarna många. Under våren har revisions- och rådgivningsföretaget EY skickat en enkät till rektorer i hundra kommuner, varav femtio är de kommuner med högst invånarantal och femtio är de kommuner som fick mest kronor per invånare av det statliga extra flyktingbidraget som betalades ut i december 2015. Totalt deltog 160 rektorer i studien.

EY:s studie visar att bara fyra av tio rektorer anser att resursfördelningen per nyanländ är tillräcklig och att bara knappt hälften anser att deras förvaltning har en strategi för kompetensutveckling kopplad till de nyanländas behov. Hälften av rektorerna anser också att lärarna på sin skola i mycket liten eller liten utsträckning har kunskap och kompetens om nyanlända elevers lärande. Enbart drygt hälften av rektorerna anser att deras skolor i stor eller mycket stor utsträckning arbetar i enlighet med Skolverkets rekommendationer för mottagande av nyanlända.

– Skolor i större kommuner och skolor med tidigare erfarenhet av att ta emot nyanlända har kommit betydligt längre i arbetet än skolorna i de mindre kommunerna. Utöver tydliga riktlinjer och stöttning behöver därför kompetensdelningen bli bättre skolorna och kommunerna emellan, det är onödigt att alla ska försöka lösa samma problem på eget håll, säger Ann-Mari Ek, rådgivare inom skola och utbildning på EY.

Cirka sex av tio rektorer bedömer att det på skolan finns samsyn och ett gemensamt ansvarstagande kring de nyanlända och att de nyanlända eleverna är hela skolans angelägenhet. Cirka sju av tio rektorer svarar att de nyanlända eleverna ges möjlighet att lära känna andra icke nyanlända elever.

Två av tre rektorer svarar att en inledande bedömning i stor eller mycket stor utsträckning görs av den nyanlända elevens kunskaper och erfarenheter, samt att undervisningen planeras och genomförs utifrån det bedömningen visar. Drygt sju av tio bedömer att nyanlända elever i stor eller mycket stor utsträckning ges möjlighet att utveckla ämneskunskaper och språk parallellt, medan drygt åtta av tio bedömer att de nyanlända eleverna i stor eller mycket stor utsträckning erbjuds kvalificerad svenska som andraspråksundervisning samt modersmålsundervisning. Vad gäller studiehandledning på modersmålet bedömer sju av tio rektorer att eleverna erbjuds detta i stor eller mycket stor utsträckning.

– Det finns vissa områden som enligt rektorerna fungerar relativt väl, men det finns många områden som helt klart behöver utvecklas och förbättras. Rektorerna lyfter bland annat svårigheten att säkerställa resurser till arbete med nyanlända, vikten av att arbeta strategiskt med kompetensutveckling samt möjligheten att följa upp de nyanlända elevernas kunskapsutveckling inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet. Nya arbetssätt, till exempel med hjälp av digitala verktyg eller individualiserat lärande, behöver utvecklas för att möta de utmaningar skolan nu står inför, säger Ann-Mari Ek.

Hela studien är bifogad till detta pressmeddelande.

För mer information, vänligen kontakta:
Ann-Mari Ek, EY, 070-215 5845, ann-mari.ek@se.ey.com
Lars Eriksson, EY, 070-317 78 22, lars.eriksson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-565 02 78, katarina.roslund@se.ey.com

Hör mer om studien i Almedalen:
Nyanlända möter svensk skola – blir följden innovation?
Måndag 4 juli kl. 13.00-13.55, Kopparsalen Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6

Händelser i omvärlden innebär kraftigt stigande elevtal och ökad mångfald i klassrummen. Den konservativa skolvärlden upplever ett förändringstryck som rätt hanterat kan skapa nya lösningar, innovation och kreativa idéer. För att inte backa in i framtiden behöver skolan se mångfald som en tillgång i arbetet med att förbereda eleverna för morgondagens samhälle. Vilka är nycklarna i detta arbete? Vad kan skolan lära av de nya eleverna? Finns det goda exempel? Uppstår behov av lagförändringar?

Vid seminariet lanseras EY:s nya studie ”Nyanlända i skolan – en kartläggning av resurser, organisering och innovation”. Studien bygger på en enkät som besvarats av skolledare under våren 2016. Vi redovisar hur kommunerna fördelar resurser till skolor som tar emot nyanlända, hur arbetet kring de nyanlända organiseras och i vilken utsträckning nya idéer prövas.

Moderatorer: Lars Eriksson (EY) och Ann-Mari Ek (EY)
Paneldeltagare: Lina Axelsson Kihlblom (grundskolechef Haninge kommun), Ebba Östlin (S) (Kommunstyrelsens ordförande Botkyrka kommun), Ulla Hamilton (VD Friskolornas riksförbund) och Anna Ekström (Generaldirektör Skolverket).

Om undersökningen
EY genomförde våren 2016 en enkät till rektorer i 100 kommuner, de 50 kommuner som har högst invånarantal samt de 50 kommuner som fick mest kronor per invånare av det statliga extra flyktingsbidraget som betaldes ut i december 2015. EY har också från dessa kommuner efterfrågat information om hur resurser fördelas till skolor som tar emot nyanlända elever samt om det finns riktlinjer för arbetet med nyanlända elever. Enkäten utgick från Skolverkets och Skolinspektionens rekommendationer för framgångsrikt mottagande av nyanlända elever och innehöll även öppna frågeställningar om utmaningar, framgångsfaktorer och nya arbetssätt. Enkäten sändes till rektorer för kommunala högstadieskolor samt kommunala gymnasieskolor som erbjuder Språkintroduktion. Svar inkom från 160 rektorer.

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.

Taggar: