Skattereform i USA kan påverka svenska företag

Den största förändringen i det amerikanska skattesystemet under de senaste 30 åren kan få stor inverkan för svenska företag med dotterbolag i USA. Senaten och Representanthuset kom under onsdagen överens om det slutliga förslaget och president Trump förväntas skriva under innan nyår. Revisions- och rådgivningsföretaget EY kommenterar förslaget och rekommenderar alla svenska företag med dotterbolag i USA att analysera vad konsekvenserna blir av den amerikanska skattereformen.

Den föreslagna amerikanska skattereformen kan få betydande konsekvenser för svenska företag med verksamhet i USA. Förslaget innebär att bolagsskatten sänks från nuvarande högst 35 procent till 21 procent, men samtidigt att ett antal regler införs som syftar till att finansiera sänkningen av bolagsskattesatsen. En stor del av dessa regler är särskilt inriktade på utländska företag med verksamhet i USA.

En svenskägd koncern med verksamhet i USA kan påverkas väsentligt av reformen vad gäller det övergripande resultatet, koncernens effektiva skattesats, samt aktuell- och uppskjuten skatt inkluderat redovisning av skattemässiga förluster.

EY rekommenderar alla svenska företag med dotterbolag i USA att analysera vad konsekvenserna blir av den amerikanska skattereformen och vilken effekt den har på skatt och redovisning i det enskilda fallet.

– Vi räknar med att den amerikanska skattereformen genomförs, så frågan är bara när och vad det slutliga innehållet blir. Det nuvarande förslaget är den största förändringen av det amerikanska skattesystemet på lång tid och har potential att påverka svenska företags möjligheter att nå sina övergripande affärsmässiga mål. Därför bör företagen nu analysera och eventuellt ompröva sin koncernstruktur, finansieringsstruktur och sin logistik inklusive distributionsmodell, i förhållande till sin USA-verksamhet, säger Rikard Ström, internationell skattepartner på EY.

EY har funnit att det är en stor skillnad i hur företagen agerar i förhållande till skattereformen. En grupp av företag är mycket aktiv och har redan börjat räkna på konsekvenserna av skattereformen medan andra fortfarande avvaktar och väntar på det slutgiltiga antagandet av lagändringarna.

– Det finns inget rätt eller fel sätt att agera. Det är stor skillnad i hur och i vilken utsträckning skattereformen påverkar svenska företag. I vilket fall som helst bör företagen överväga hur redovisningen påverkas, eftersom skattefordringar/skulder och uppskjuten skatt etc. kan påverkas redan för innevarande räkenskapsår om skattereformen undertecknas av president Trump senast den 31 december 2017. Om undertecknandet sker först efter den 31 december 2017 kan det fortfarande finnas krav på till exempel beskrivning av effekter som inträder först senare, säger Rikard Ström.

För mer information, kontakta:
Rikard Ström, internationell skattepartner på EY, 08-520 59208, rikard.strom@se.ey.com
Erik Hultman, internationell skattepartner på EY, 08-520 594 68, erik.hultman@se.ey.com

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. http://www.ey.com/se

Taggar: