Starkaste första kvartal för transaktioner sedan finanskrisen

Ny rapport från EY visar en ökning av antalet transaktioner och en stor uppgång av förvärv jämfört med kvartalet innan. Sveriges största bolag genomförde 43 transaktioner under första kvartalet 2017, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med fjärde kvartalet 2016.

EY:s rapport Corporate Transaction Trends kartlägger varje kvartal förvärv och avyttringar bland Sveriges största företag. Resultatet av studien visar på en stark transaktionsmarknad under det första kvartalet 2017. Årets första kvartal har flest antal transaktioner i jämförelse med tidigare års första kvartal (Q1) sedan 2008.

– Sett till de senaste 12 månaderna så ligger antalet genomförda transaktioner på 179, vilket motsvarar en måttlig uppgång jämfört med föregående kvartal. Aktiviteten på den svenska transaktionsmarknaden är alltså fortsatt hög och mycket tyder på att den avmattning i aktivitet som noterades under det fjärde kvartalet 2016 var en tillfällig nedgång, säger Pär-Ola Hansson, ansvarig för EY Transaction Advisory Services i Europa.

Antalet förvärv uppgick till 32 under det första kvartalet 2017, vilket en betydande uppgång från 23 kvartalet innan. Baserat på bolagsvärde var Electrolux förvärv av Kwikot och Axfoods förvärv av Matse de största köpen under kvartalet.

Totalt genomfördes 11 avyttringar under årets första kvartal, vilket tangerade föregående kvartals antal och motsvarade ett utfall i linje med genomsnittet under 2016. Skanskas avyttring av Gdansk Transport Company var den största försäljningen. Därefter var Bonniers och Bridgepoint Advisers avyttring av Nordic Cinema Group den näst största försäljningen.

– Mycket pekar på ett fortsatt starkt år för företagstransaktioner på den svenska marknaden. Det visar inte minst ett antal redan nu stängda transaktioner eller aviserade men ännu inte stängda transaktioner under det andra kvartalet. Vi har kvar vår prognos om 170 genomförda transaktioner under 2017, säger Pär-Ola Hansson.

Se bifogad rapport för fler fakta och statistik.

För mer information, kontakta:
Pär-Ola Hansson, ansvarig för Transaction Advisory Services för EY i Europa, 070-318 9677, par-ola.hansson@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef för EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY Corporate Transaction Trends
Transaktionerna som undersökts i studien är transaktioner genomförda av stora svenska företag som antingen är listade på Stockholmsbörsen och har ett marknadsvärde på mer än fem miljarder SEK eller onoterade företag som har en omsättning på mer än tio miljarder kronor. Svenska företag som är kontrollerade av utländska ägare är exkluderade, såvida de inte har huvudkontor i Sverige. Enbart bekräftade transaktioner som genomfördes under perioden med ett uppskattat värde över 50 miljoner kronor och som har lett till en signifikant förändring i inflytande räknas i studien. Om stora svenska företag finns med på båda sidor av samma transaktion, räknas transaktionen som ett förvärv. Publika uppköp av tredje part och avknoppningar räknas som avyttringar.

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. http://www.ey.se

Taggar: