EYEONID GROUP AB: Tecknar LOI (letter of intent) med ledande distributör av IT- och säkerhetssystem i Nigeria

Eyeonid, som utvecklar proaktiva ID-skydds- och bevakningstjänster, har tecknat ett LOI med MOWA Information Systems Ltd, vilket etablerar Eyeonid på den största marknaden i Afrika. MOWA har en stark position som en av de snabbast växande distributörerna av IT-, affärs- och säkerhetslösningar i Nigeria.

Avsiktsförklaringen ligger till grund för ett kommande affärsavtal där MOWA Information Systems exklusivt skall sälja och distribuera Eyeonids tjänster mot företagsmarknaden i Nigeria. Avtalet kan senare komma att utökas till fler länder i Västafrika. Enligt det LOI som tecknats skall ett komplett affärsavtal tecknas för att MOWA därefter skall kunna erbjuda Eyeonids produkter med omedelbar start.

MOWA Information Systems Ltd är baserat i Lagos och har en stabil bakgrund inom digitala säkerhetslösningar. Man har dessutom en nära relation till Dangote Group, ett av de största affärskonglomeraten i Västafrika.

”Vi är glada över att ha hittat den perfekta partnern för vår plattform och en bra väg in på den afrikanska kontinenten. MOWA har resurserna, erfarenheten och existerande relationer till många av Nigerias större företag. Nigeria ligger långt fram avseende användandet och behovet av digitala tjänster som våra, med en internet-penetration på 50 procent och smartphone-penetration på 30 procent. Med snart 200 miljoner invånare, en ung och utåtriktad befolkning och en väl utvecklad företagsmarknad där tjänster som mobile money växer kraftigt ser vi en stor potential för Eyeonid tillsammans med MOWA i världens 7:e största land och Afrikas största ekonomi.” säger Daniel Söderberg, VD för Eyeonid.

“With our existing relationships to most major companies in Nigeria the product from Eyeonid suits very well into the business solutions portfolio that we offer. Many large corporations in Nigera are at the early stage of cyber security and our focus is to introduce new state of the art platforms and products to help our customers quickly reach the necessary level of proactive and reactive protection. We plan to expand heavily within cybersecurity and the related business is already growing very fast for us.” säger Mohammed Sani Dangote, CEO för MOWA Information Systems Ltd.

Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 februari 2017.