Eyeonid slutför förvärvet av textanalys och AI-bolaget Tirsys CVBA

Eyeonid Group AB (publ) har förvärvat 100% av aktierna i det belgiska textanalysbolaget Tirsys CVBA. Köpeskillingen uppgår till totalt 4,2 Mkr där motsvarande 3,7 Mkr sker genom nyemittering av aktier i Eyeonid och 0,5 MKR erläggs kontant.

Förvärvet av Tirsys innebär ett viktigt strategisk steg framåt i Eyeonid:s utvecklings- och affärsplan och i samband med affären öppnar nu Eyeonid upp ett helt nytt affärsområde; försäljning/licensiering av den av Tirsys egenutvceklade och intelligenta textanalysmjukvaran till tredjepart såsom bank- och finans-, telekom-, media-, försäkrings- och tekniksektorn. För att tydliggöra kopplingen till moderbolaget EyeOnID kommer ett namnbyte att ske från Tirsys till EyeOnText där bolaget självt kommer att bearbeta sin egen marknad där man redan idag har betalande kunder.

Integreringen av Tirsys tekniska plattform och kompetens i Eyeonid:s tjänsteplattform kommer att bidra till att befästa Eyeonid:s redan unika förmåga inom identifiering av stulna och läckta ID-uppgifter, automatisk riskbedömning för kunden samt larmning. Försäljning mot säkerhetssektorn kommer i första hand ske av Eyeonid.

”Jag är både lättad och glad över att vi nu kommit i mål med detta förvärv som i ett slag öppnar upp för ett glödhett affärsområde för Eyeonid Group. Bara att finna ett textanalysföretag eller ens personer som individuellt har plus 20 års erfaren från området, som dessutom utvecklat en tredje generation av sin intelligenta textanalysplattform och som väljer oss före någon av de riktigt stora internationella aktörerna som köpt upp liknande bolag för hissnande summor senaste tiden är som att finna en nål i en höstack.” säger Daniel Söderberg, VD för Eyeonid.
 nyemittering av aktier i Eyeonid och 0,5 MKR erläggs kontant.