AEG tar över driften av Friends Arena

Från och med den 2 maj 2017 är AEG ny operatör på Friends Arena. Arenabolaget och AEG har en gemensam ambition att positionera Stockholm som evenemangsregion och ta upp konkurrensen om attraktiva events med andra städer i Europa. Hyresavtalet mellan AEG och Arenabolaget, som ägs av Svenska Fotbollförbundet och Fabege, är på 10 år.

Stockholmsregionen har två av världens modernaste arenor inom en radie av några kilometer, vilket innebär unika möjligheter att arrangera riktigt stora events. AEG, som nu tar över driften av Friends Arena, driver sedan tidigare arenorna i Globenområdet och är operatör på totalt 120 arenor globalt.

-          Vi är naturligtvis stolta över att ha fått förfrågan och förtroendet att driva Sveriges största multiarena likväl hemmaplan för det svenska fotbollslandslaget och AIK i Allsvenskan. Tillsammans med de andra arenorna vi driver i Stockholm, får vi nu ännu större möjligheter att marknadsföra och utveckla Stockholm som evenemangsstad, säger Marie Lindqvist, VD för Stockholm Live och AEG i Sverige.

Genom att intensifiera samarbetet mellan Friends Arena, Tele2 Arena, Ericsson Globe, Hovet och Annexet finns det goda möjligheter till att tydliggöra Stockholms erbjudande som evenemangsstad på den internationella marknaden.

-          I AEG, med sitt mycket stora internationella nätverk och långa erfarenhet, har vi hittat en välrenommerad samarbetspartner för att fortsätta utveckla evenemangsupplevelsen på Friends Arena och samtidigt positionera Stockholmsregionen internationellt, kommenterar Klaus Hansen Vikström, styrelseledamot i Arenabolaget i Solna.

Klaus Hansen Vikström, vVD och affärsutvecklingschef Fabege samt styrelseledamot i Arenabolaget i Solna, tel 08-555 148 00
Daniel Stålbo, kommunikationschef Stockholm Live och AEG i Sverige, tel 08-600 93 52

Fabege är ett fastighetsbolag med fokus på stadsutveckling och kommersiella fastigheter. Vi utvecklar attraktiva och hållbara stadsdelar med moderna kontor, bostäder och ett brett utbud av service - tillsammans med strategiska partners. Både vårt perspektiv och ägande är långsiktigt och vår passion är att skapa rätt förutsättningar för alla som bor, verkar och vistas i våra områden. Vi finns på ett begränsat antal delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsområdet. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se

I AEG, med sitt mycket stora internationella nätverk och långa erfarenhet, har vi hittat en välrenommerad samarbetspartner för att fortsätta utveckla evenemangsupplevelsen på Friends Arena och samtidigt positionera Stockholmsregionen internationellt.
Klaus Hansen Vikström, styrelseledamot i Arenabolaget i Solna.