• Fabege/

Fabege har tilldelats Green Building Award av European Commission’s Joint Research Center

Fabege tilldelas priset för Uarda 5, Vattenfalls nya huvudkontor i Arenastaden, i kategorin ”nybyggnationer”. Med innovativa och genomtänkta byggmaterial, byggmetoder och driftslösningar har Fabege, tillsammans med Vattenfall, lyckats pressa energikonsumtionen 64% lägre än Boverkets byggregler (BBR). Exempel på miljö- och energianpassningar är ett klimatskal som uppfyller kriterierna för passivhus, sedumtak, elastrande solceller, varmvattenalstrande solfångare, frikyla och energieffektiva hissar och ljuskällor.

- Vi är glada att vårt långsiktiga miljöarbete nu uppmärksammas även internationellt. Det ger oss en extra sporre i vårt fortsatta hållbarhetsarbete, säger Klas Holmgren, chef för projekt och förädling på Fabege.

Christian Hermelin, VD, Fabege, tel 08-555 148 25, 0733-87 18 25
Klas Holmgren, chef för projekt och förädling, tel 08-555 148 26, 0733-87 18 26

Denna information är sådan som Fabege AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 11.30 den 19 april 2012.

Fabege AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med inriktning mot kommersiella lokaler och äger fastigheter till ett bokfört värde av 29,2 Mdkr. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholmsregionen, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 2,1 Mdkr och en uthyrningsbar yta på 1,1 miljoner kvm. Fabegeaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap-segmentet.