Fabege hyr ut 13 800 kvm till Skolverket i Solna Business Park

Skolverket samlokaliserar sin verksamhet till Solna Business Park. Det gröna hyresavtalet gäller cirka 13 800 kvm med en årshyra på cirka 40 Mkr och löper på 5 år. Skolverket tillträder lokalen under fjärde kvartalet 2019.

Att Skolverket växer i kombination med behovet för samlokalisering och önskan om att arbeta i lokaler som stödjer verksamheten ledde till att myndigheten valde att flytta till Solna Business Parks huvudgata, Svetsarvägen 16. Lokalerna om 13 800 kvm kommer att anpassas efter Skolverkets behov och Fabeges investering beräknas uppgå till cirka 170 Mkr.

Solna Business Park är  en stadsdel som är inne i en spännande och expansiv fas. Tidigare har välkända bolag som Coop, Unilever och SBAB valt att flytta sina huvudkontor till stadsdelen. Fabege har en vision att göra stadsdelen till en av Storstockholms mest attraktiva stadsdelar och arbetar därför med Citylab Actions  process för utveckling av hållbara stadsdelar.

I och med avtalet med Skolverket är stora delar av byggnaden Fräsaren 12, som ICA lämnar för nya lokaler i Arenastaden, uthyrd. I byggnaden återstår cirka 6 000 kvm uthyrningsbar yta.

-          Vi ser fram emot att välkomna Skolverket till Solna Business Park. Här kommer Skolverket få bra och fina lokaler som stödjer verksamheten, i en hållbar stadsdel med utmärkta kollektivtrafik, kommenterar Andreas Malmsäter, Uthyrningschef på Fabege.

Klaus Hansen Vikström, vVD och affärsutvecklingschef, tel 08-555 148 74, 070-239 34 81
Andreas Malmsäter, Uthyrningschef, 08-555 148 62, 073-986 15 08

Fabege är ett fastighetsbolag med fokus på stadsutveckling och kommersiella fastigheter. Vi utvecklar attraktiva och hållbara stadsdelar med moderna kontor, bostäder och ett brett utbud av service - tillsammans med strategiska partners. Både vårt perspektiv och ägande är långsiktigt och vår passion är att skapa rätt förutsättningar för alla som bor, verkar och vistas i våra områden. Vi finns på ett begränsat antal delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsområdet. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se

Vi ser fram emot att välkomna Skolverket till Solna Business Park. Här kommer Skolverket få bra och fina lokaler som stödjer verksamheten, i en hållbar stadsdel med utmärkta kollektivtrafik.
Andreas Malmsäter, Uthyrningschef på Fabege.