Fabege investerar 944 Mkr i Sundbyberg

Efter att Svenska Spel, Åhléns och övriga hyresgäster lämnat fastigheten Orgeln 7 i hjärtat av Sundbyberg har Fabege påbörjat ett större om- och tillbyggnadsprojektet. Investeringen uppgår till 944 Mkr och beräknas vara klart sommaren 2018. Den nya byggnaden går under namnet Grand Central Sundbyberg.

Byggnaden, som totalrenoveras, får fyra nya våningar och totalt cirka 36 000 kvm kontor- och butiksytor exklusive parkeringsplatser.

- Med Grand Central Sundbyberg skapar vi en attraktiv och modern produkt i allra bästa kommunikationsläge. Uthyrningsarbetet pågår för fullt och jag är övertygad om att vi kommer att teckna avtal i god tid innan fastigheten färdigställs, säger Christian Hermelin, VD Fabege.

Sundbyberg stad har långtgående planer på att gräva ner järnvägen och Grand Central blir då en naturlig blickpunkt på det nya torget. Här kommer det att finnas plats för både restauranger, butiker och ett pulserande stadsliv.

Christian Hermelin, VD, tel: 08-555 148 25, 0733-87 18 25
Åsa Bergström, vVD och ekonomi- och finanschef, tel 08-555 148 29, 0706-66 13 80

Fabege AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med inriktning mot uthyrning och förvaltning av kontorslokaler samt fastighetsutveckling. Fabege äger fastigheter till ett bok­fört värde av 42,4 Mdkr. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholmsregionen, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 2,3 Mdkr och en uthyrningsbar yta på 1,1 miljoner kvm. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet.

Citat

Med Grand Central Sundbyberg skapar vi en attraktiv och modern produkt i allra bästa kommunikationsläge. Uthyrningsarbetet pågår för fullt och jag är övertygad om att vi kommer att teckna avtal i god tid innan fastigheten färdigställs.
Christian Hermelin, VD Fabege.