• Fabege/

Fabege redovisar tilläggsköpeskilling om 200 Mkr avseende fastighetsförsäljning

2010 avyttrade Fabege ett fastighetsbestånd till Profi Fastigheter. Parterna har därefter gemensamt drivit ett detaljplanarbete för att möjliggöra utveckling av bostäder på två av fastigheterna.  Profi Fastigheter har nu avtalat om genomförande av bostadsprojekt med tredje part vilket föranleder att en tilläggsköpeskillingen kommer att erläggas till Fabege.

Tilläggsköpeskillingen kan, under förutsättning att ny detaljplan vinner laga kraft, beräknas till minst 200 Mkr och kommer att redovisas som realiserad värdeförändring under fjärde kvartalet 2016.  En förutsättning för att tilläggsköpeskillingen ska betalas ut är att ny detaljplan för de aktuella fastigheterna vinner laga kraft vilket beräknas ske under första kvartalet 2017.

-          Vi är mycket glada över samarbetet med Profi Fastigheter. Gemensamt har vi skapat ett attraktivt bostadsprojekt på fastigheterna vilket nu möjliggör att tilläggsköpeskillingen kan realiseras, kommenterar Klaus Hansen Vikström, Vice VD och affärsutvecklingschef på Fabege.

Denna information är sådan information som Fabege AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 oktober 2016 kl. 14:30 CET.

Klaus Hansen Vikström, vVD och affärsutvecklingschef, tel 08-555 148 74, 070-239 34 81

Fabege AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med inriktning mot uthyrning och förvaltning av kontorslokaler samt stadelsutveckling. Fabege äger fastigheter till ett bok­fört värde av 42,4 Mdkr. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholmsregionen, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 2,3 Mdkr och en uthyrningsbar yta på 1,1 miljon kvm. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information: www.fabege.se

Snabbfakta

Fabege AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med inriktning mot uthyrning och förvaltning av kontorslokaler samt fastighetsutveckling. Fabege äger fastigheter till ett bok­fört värde av 42,4 Mdkr. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholmsregionen, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 2,3 Mdkr och en uthyrningsbar yta på 1,1 miljon kvm. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information: www.fabege.se

Vi är mycket glada över samarbetet med Profi Fastigheter. Gemensamt har vi skapat ett attraktivt bostadsprojekt på fastigheterna vilket nu möjliggör att tilläggsköpeskillingen kan realiseras.
Klaus Hansen Vikström, Vice VD och affärsutvecklingschef på Fabege