Nytt hotell och long-stay till Arenastaden

Arenastaden fortsätter att växa och i dagsläget är efterfrågan på hotellrum betydligt större än utbudet, till stor del tack vare att turist- och besöksnäringen i Solna har fyrdubblats sedan Friends Arenas och Mall of Scandinavias öppnanden. Nu satsar Fabege tillsammans med Nordic Choice Hotels på ännu ett hotell i Arenastaden för att ge besökarna i stadsdelen ytterligare möjligheter att stanna kvar.

Den 11-våningar höga byggnaden har ritats av White Arkitekter och kommer att bestå av tre delar: en hotelldel på 336 hotellrum, en del med 88 rum för så kallad long-stay, ett koncept där personer vistas lite längre perioder och en kontorsdel där Nordic Choice Hotels kommer att förlägga sitt svenska huvudkontor. Hotellet kommer även att rymma restaurang- och konferensytor, gym och en välkomnande lobby. Planerad byggstart för projektet är 2018 och när hotellet står klart kommer stadsdelen att ha 1000 hotellrum.

-          Den positiva utvecklingen av Arenastaden och inte minst Friends Arena innebär att behovet av närliggande hotell ökar. Nordic Choice Hotels initiativ till det nya hotellet innebär ännu bättre förutsättningar för såväl Friends Arena, som för Mall of Scandinavia och företagens besökare och medarbetare, säger Klaus Hansen Vikström, Vice VD och affärsutvecklingschef Fabege.

Hotellet, som kommer att tillhöra Comfort Hotels, byggs vid Friends Arenas nordvästra hörn och får en vacker utsikt över Råstasjön och dess naturområden. Byggnaden blir en länk mellan arenans storskaliga evenemang och det lokala livet som växer fram längs Evenemangsgatan.

- Arenastaden har blivit en hub för business, nöjen och shopping. Utvecklingstakten är imponerande och genom ytterligare ett hotell och longstayboende så vill vi skapa ytterligare förutsättningar för att locka verksamhet till området och öka dess attraktionskraft. För oss är det också den perfekta platsen för vårt svenska huvudkontor med närheten till kommunikationer, till gäster och samarbetspartners. Jag är oerhört glad över projektet och ser fram emot 2021 då vi kan flytta in med våra verksamheter, säger Nordic Choice Hotels ägare Petter A Stordalen.

Ett besök på hotellet ska inspirera till ett hållbart sätta att leva, vare sig du övernattar på hotellet, bor i longstay-lägenheterna, tränar på gymmet eller jobbar på kontoret. Här är förhoppningen att besökarna tar med sig idéer hem, kanske om ett solcellstak till villan eller en mer medveten middagsmeny i vardagen. Arkitekturen genomsyras av en synlig och sinnlig hållbarhet. Byggnaden kommer att vara energismart och omfatta både solceller och geoenergi. Under det första kvartalet 2021 välkomnas de första gästerna.

Affären baseras på tre separata avtal med löptider mellan 10 och 20 år. Det totala hyresvärdet är cirka 48 Mkr per år.

Klaus Hansen-Vikström, vVD och affärsutvecklingschef, tel 08-555 148 74, 070-239 34 81

Fabege är ett fastighetsbolag med fokus på stadsutveckling och kommersiella fastigheter. Vi utvecklar attraktiva och hållbara stadsdelar med moderna kontor, bostäder och ett brett utbud av service - tillsammans med strategiska partners. Både vårt perspektiv och ägande är långsiktigt och vår passion är att skapa rätt förutsättningar för alla som bor, verkar och vistas i våra områden. Vi finns på ett begränsat antal delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsområdet. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se

Nytt hotell och longstay i Arenastaden.

Den positiva utvecklingen av Arenastaden och inte minst Friends Arena innebär att behovet av närliggande hotell ökar. Nordic Choice Hotels initiativ till det nya hotellet innebär ännu bättre förutsättningar för såväl Friends Arena, som för Mall of Scandinavia och företagens besökare och medarbetare.
Klaus Hansen-Vikström, vVD och affärsutvecklingschef