SEB valde Arenastaden

Fabege har tecknat ett 20-årigt avtal med SEB om att hyra i Arenastaden, Solna. SEB kommer att samla stora delar av sin verksamhet i Stockholm och skapar 4 500 arbetsplatser i nya kontorsbyggnader i anslutning till Mall of Scandinavia. Hyresvärdet är 157 Mkr per år exklusive tillägg.

Moderna kontor med högt ställda miljö- och energikrav, ett bra kommunikationsläge och ett brett serviceutbud för medarbetarna var några av de krav som ställdes i upphandlingen. SEB:s kontor kommer att miljöcertifieras enligt BREEAM och avtalet som tecknats är ett Grönt hyresavtal, vilket innebär ett fördjupat samarbete kring miljöfrågor och minskad klimatpåverkan.

Med Arenastaden har vi nu hittat en riktigt bra långsiktig lösning vad gäller vår lokalisering i Stockholm där vi nu samlar merparten av verksamheten. Kombinationen av läge och service i en modern och levande stadsdel skapar en stimulerande arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Jan Erik Back, vVD och ekonomi- och finansdirektör i SEB.

Den sammanlagda projektkostnaden uppgår till cirka 2,3Mdkr. SEB:s nya kontorsbyggnader beräknas vara färdigställda och tas i bruk i två etapper, varav den första i maj 2017 som motsvarar cirka 60 procent och resterande del i maj 2018.

-          Vi är stolta över att Fabege får förtroendet att skapa framtidens kontor för SEB. Att de väljer Arenastaden visar att vi har lyckats i vår ambition med att skapa en attraktiv plats och attrahera ytterligare ett av Sveriges största företag till området, säger Christian Hermelin, VD Fabege.

Christian Hermelin, VD, Fabege, tel 08-555 148 25, 0733-87 18 25

Klaus Hansen Vikström, vVD och affärsutvecklingschef, tel 08-555 148 74, 070-239 34 81

Denna information är sådan som Fabege AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 07.30 den 27 juni 2014.

Fabege AB (publ) är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med inriktning mot uthyrning och förvaltning av kontorslokaler samt fastighetsutveckling. Fabege äger fastigheter till ett bokfört värde av 33,6 Mdkr. Fastighetsbeståndet, som är koncentrerat till Stockholmsregionen, har ett hyresvärde på helårsbasis uppgående till 2,4 Mdkr och en uthyrningsbar yta på 1,1 miljoner kvm. Fabege aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap-segmentet.