Fackförbundet ST lämnar yrkande till Almega bransch Kommunikation

Idag lämnade Fackförbundet ST sina yrkanden inom bransch kommunikation till arbetsgivarorganisationen Almega. De viktigaste frågorna för STs medlemmar är att utveckla fungerande, tydliga löneprocesser, att löneutvecklingen följer den på resten av arbetsmarkanden samt att löneökningsutrymmet fastställs i procent.

- STs medlemmar vill ha avtal med ett värde, där löneökningen fastställs i procent, som sedan ligger till grund för den individuella lönesättningen, säger Ellen Simonsson, förhandlingsledare på ST Bransch Kommunikation.

Andra viktiga frågor är förstärkt meddelarfrihet, som skyddar medarbetare som påtalar brister och felaktigheter.

När det gäller arbetsmiljö inom branschen prioriteras tid för återhämtning och möjlighet för varje medlem till balans mellan arbete och fritid. ST kommer också att fortsätta driva på arbetet med föräldralön och yrkar på att tiden för denna utökas från 4 till 6 månader, så som det är på många andra håll på arbetsmarknaden.

Förhandlingarna med Almega bransch kommunikation gäller cirka 4 000 ST-medlemmar på bland annat PostNord AB, Posten, Swedavia, Menzies Aviation AB, EPN och Aviator. Det nuvarande avtalet för denna bransch löper ut 31 maj 2012. Under våren ska därför ett nytt branschavtal om löner och anställningsvillkor förhandlas fram.

För ytterligare information, kontakta:
Ellen Simonsson, STs förhandlingsledare för Bransch Kommunikation, tfn: 070-582 23 62
Lars Pauli, STs presstjänst tfn: 070-316 18 65

Du kan följa Fackförbundet STs avtalrörelse inom Almega bransch Kommunikation på http://www.st.org/avtal2012/kommunikation

Fackförbundet ST är det största facket inom det statliga området. Vår styrka är en fackförening - en arbetsplats. Vi är fackliga experter på statlig verksamhet. Vi har idag nästan 90 000 medlemmar inom statliga myndigheter, verk, bolag, universitet, högskolor och statsunderstödda stiftelser. Prenumerera på STs pressmeddelanden! Anmäl dig under "Press" på www.st.org