Fackförbundet STs arbetslivspris 2015 går till Expo

Fackförbundet STs arbetslivspris 2015 går till Stiftelsen Expo. Expo får priset för sitt långsiktiga och uthålliga arbete att granska rasismen. STs arbetslivspris består av 25 000 kronor och ett diplom.

-I år fyller Expo tjugo år och de har under lång tid hållit på med sitt viktiga arbete att lyfta fram rasismen som finns i vårt samhälle. För oss i ST är det betydelsefullt med ett arbetsliv fritt från diskriminering, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Stiftelsen Expo har sedan 1995 kartlagt, granskat och informerat om den organiserade intoleransen och rasismen. Stiftelsen, som först hette Hill-stiftelsen, grundades av bland andra Stieg Larsson. Idag driver stiftelsen tidskriften Expo och nyhetssajten Expo.se.

-Våra grundläggande värderingar i Fackförbundet ST är alla människors lika värde. Vi vill gärna uppmuntra andra, som Expo, som kämpar för det och som bidrar till att förbättra vårt samhälle och våra medlemmars arbetsliv, säger Britta Lejon.

Motiveringen lyder:
Stiftelsen Expo följer och uppmärksammar uthålligt och med stor kunskap det hot mot det demokratiska samhället som högerextremism och högerpopulism utgör. Sådana rörelser och strömningar utgör också ett direkt hot mot statens anställda. Stiftelsen Expo värnar genom sin granskning och opinionsbildning det öppna, demokratiska samhället och bidrar på så sätt till ett tryggare arbetsliv för de ST-medlemmar som arbetar på statens och medborgarnas uppdrag. Genom sitt arbete mot rasism och antisemitism bidrar de också till ett samhälle och ett arbetsliv där alla är inkluderade och behandlas på lika villkor.

STs arbetslivspris delas ut till en person eller grupp som uppmärksammar frågor såsom lönepolitik, jämställdhet, mångfald och ledarskap som ST uppfattar som angelägna för att utveckla arbetslivet.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org