ST skänker 30 000 kronor till solidaritetsfond för mänskliga rättigheter i Turkiet

Idag släpper världsfacket ITUC:s den senaste uppdateringen av Gloval Rights Index, en årligt återkommande rapport som uppmärksammar kränkningar av mänskliga rättigheter i arbetslivet. För att stå emot hoten mot demokratin behövs självständiga och modiga fackförbund som kan höja sina röster för att försvara demokratin. Därför har Fackförbundet ST beslutat att skänka 30 000 kronor till den solidaritetsfond som inrättats av Världs- och Europafacket för att försvara mänskliga rättigheter i Turkiet.

STs fackliga engagemang i Sverige hänger ihop med den större fackliga kampen för anständiga villkor i arbetslivet och försvarandet av mänskliga rättigheter och demokratiska principer.

Rapporten visar:

• I 54 länder är demokratin och yttrandefriheten är hårt ansatt och i 59 länder förekommer massarresteringar av arbetstagare och antalet länder där arbetstagare utsätts för våld och dödshot har på ett år ökat från 59 till 65.
  • Fackligt aktiva har dödats i nio länder.
  • Ett av de länder där mänskliga rättigheter kränks och fackligt aktiva förföljs är Turkiet. Regeringen i Turkiet har efter kuppförsöket år 2016 tagit tillfället i akt att rensa ut obekväma röster från den fackliga rörelsen.
  • Nästan 160 000 personer arresterades under en 18 månaders period och 152 000 tjänstemän avskedades från offentlig verksamhet.

På Union to Unions hemsida kan du läsa mer om rapporten Global Rights Index:

För mer information: Kontakta STs pressansvarige Marie Martinsson på 070-314 52 73, eller på press@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org