Uttalande av Fackförbundet STs förbundsstyrelse på världsdagen för anständiga arbetsvillkor

Idag, 7 oktober, är det World Day of Decent Work, och vi uppmärksammar särskilt kränkningar av mänskliga rättigheter i arbetslivet runt om i världen. Många arbetar i världen under hemska arbetsförhållanden och 2,3 miljoner människor dör på jobbet varje år.

För oss i ST är solidaritet en del av våra värderingar och vi arbetar för att våra medlemmar som arbetar på statligt uppdrag ska ha en bra arbetsmiljö för att utföra ett gott arbete. Det vill vi också utanför Sveriges gränser.

Globalt fackligt samarbete är bästa garanten för rättigheter för världens arbetare och av den anledningen tycker Fackförbundet ST att det är självklart att vara med och stötta uppbyggnaden av starka och demokratiska fackförbund världen över. Vi stöttar  statliga fackförbund ibland annat Ukraina, Burkina Faso och Egypten.

Idag när det är World Day of Decent Work vill vi uppmana alla fackförbund som kan, i Sverige och i Europa, att stötta och hjälpa till att bygga upp fackliga organisationer runt om i världen

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org