Välkommet att högskolestiftelser skjuts på framtiden

Utbildningsdepartementet har idag meddelat att förslaget om högskolestiftelser ska utredas mer. Detta görs redan innan remisstiden för förslaget har gått ut. Fackförbundet ST är en av många aktörer som har kritiserat förslaget. Vi har bland annat oroat oss för att den oberoende forskningen riskeras, minskad insyn i verksamheten och försämrade villkor för anställda.

-Det är välkommet att förslaget om högskolestiftelser skjuts på framtiden. Många som jobbar på högskolor och universitet har oroats av förslaget. Det har vi märkt bland våra medlemmar säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Ett av skälen som regeringen anger till att högskolestiftelser ska skjutas upp är att förslaget behöver utredas mer. Det är många aktörer som har kritiserat brister i underlaget.

-Det är uppseendeväckande att regeringen lägger fram ett förslag med så låg kvalitet.  Det är ett slöseri med pengar och en bristande respekt för statsförvaltningen, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org