Fagerhult startar verksamhet i Kina

– Under 2004 har vi utarbetat en ny affärsstrategi och ingående tittat på hur vi ytterligare kan utveckla vår verksamhet. Som ett led i detta har vi nu tagit steget och etablerat oss i Kina, säger Per Borgvall, vd på Fagerhults Belysning.

Marknaden i Kina växer rekordartat och källorna till den enorma tillväxten är flera. Stort inflöde av utländska investeringar, enorm tillgång på arbetskraft, snabb ökning av inkomst och hög utbildningsnivå är bara några av svaren på Kinas enorma utveckling. Shanghai är en av världens största städer med invånare på över 12 miljoner. Det är även den mest moderna staden i Kina och med sin närhet till havet är Shanghai en betydelsefull hamnstad.

Bolaget i Shanghai leds av Mats Johansson som närmast kommer från IMI Indoor Climate.

– Våra egna inköpare placeras i Shanghai, på så sätt får vi helt andra möjligheter att göra lönsamma affärer på rätt ställe, säger Per Borgvall.

Fagerhults nya fabrik ligger i Suzhou, väster om Shanghai, i Suzhou Industrial Park (SIP). SIP är en modern industripark med tydlig ekologisk profil och väl utvecklat kretsloppstänkande. Bostäder, parker, biografer, shoppingcenter och utställningar är några av de faciliteter som erbjuds. I industribyn finns redan runt 1 500 utländska företag och Suzhou är den stad i Kina som växer snabbast och där utländska företag investerar mest i hela världen. Suzhou med omnejd har en befolkning på 6 miljoner.

– Detta är en oerhört spännande marknad. Att ha eget folk på plats i Kina är en förutsättning för att göra lönsamma affärer där, säger Per Borgvall.

Fördelarna med att ha fabrik i Suzhou är många. Staden är lättillgänglig med en väl utvecklad infrastruktur som underlättar resor både dit och vidare ut i landet. God relation med regeringen och bra tillgång till arbetskraft till låg kostnad är andra fördelar med Suzhou. Sist men inte minst har Suzhou en fullt fungerande energiförsörjning. Företagen i Suzhou är förskonade från strömavbrott något som annars är ett vanligt problem i Kina.

Inledningsvis handlar det om serietillverkning av standardprodukter. Det är billigare att tillverka i Kina och därför mest ekonomiskt rationellt. Fabriken är på 6 000 kvadratmeter och aktiviteter beräknas vara igång redan under våren 2005.

– Just nu pågår inflyttning av maskiner och rekrytering av personal och tillverkning beräknas starta under andra kvartalet nästa år. Redan under tredje kvartalet räknar vi med att leverera från fabriken, berättar Per Borgvall.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Borgvall

tel: +46 36 10 87 06

mobil: +46 70 655 45 44

e-post: per.borgvall@fagerhult.se

Mats Johansson

Managing Director, Kina

tel: +86 21 5899 3489

mobil: +86 13795496450

e-post: mats.johansson@fagerhult.se

Fagerhult är en av Europas ledande belysningskoncerner med cirka 3 450 anställda och verksamheter i över 25 länder. Vi skapar moderna produkter och spännande, energisnåla och miljöanpassade belysningssystem som på ett bra sätt integreras i den miljö där de ska verka. I koncernen ingår starka varumärken som till exempel Fagerhult, Ateljé Lyktan, LTS, Whitecroft Lighting, Designplan, I-Valo, Arlight, Eagle Lighting, Lighting Innovations, LED Linear, WE-EF och Veko. AB Fagerhult är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.