Fagerhult bryter ny mark inom LED

Nu lanserar Fagerhult den tredje generationen av sitt framgångsrika downlightprogram Pleiad. Pleiad G3 är ett komplett armaturkoncept, utvecklat speciellt för LED. Med fokus på ljuskvalitet, ergonomi och energieffektivitet kan Pleiad G3 användas i alla typer av rum, genom hela belysningsprojekt.

LED är överlägset när det kommer till energieffektivitet och är därför högintressant för allmänbelysning med långa brinntider – inte minst för downlights.

– LED är framtiden inom belysning. Tekniken är energisnål, lätt att underhålla och har lång livslängd. Därför var det alldeles självklart att LED skulle införlivas i Fagerhults signaturserie, downlightfamiljen Pleiad, berättar produktchef Lars Eriksson.

– Men LED ställer också höga krav på armaturen. Att ta en befintlig konstruktion och byta ut kompaktlysröret kan innebära problem med dålig energieffektivitet, variationer i ljuskvaliteten och kortare livslängd. Ljusets intensitet ställer också mycket höga krav på avbländningen.

Pleiad G3 är därför en helt ny armaturserie, utvecklad för att ta till vara alla fördelarna hos LED-tekniken. En innovativ reflektorteknologi med Advanced Glare Control utnyttjar effektiviteten hos LED fullt ut, utan att påverka upplevelsen av, eller kvaliteten hos, ljuset.

En av faktorerna bakom Pleiads framgångar är den tidseffektiva, verktygslösa installationen. Med Pleiad G3 tas installationslösningen ett steg längre då armaturen kan monteras utan handkraft. Armaturhuset behöver endast placeras i rätt position och installeras sedan automatiskt med hjälp av gravitationsteknik. Den snabba installationen, kombinerat med hög energieffektivitet och lång livslängd gör Pleiad G3 till ett mycket ekonomiskt val med fördelaktig pay off-tid.

Pleiadfamiljen omfattar ett brett urval LED-downlights med varierande ljusfördelningar för olika typer av belysningsuppgifter, samtliga med låg inbyggnadshöjd. Därmed kan Pleiad användas i alla typer av rum – från entrén och ända in på kontoret.

– Förr var LED-downlights begränsade till vissa funktioner och miljöer. Med Pleiad G3 blir det äntligen möjligt att planera allmänbelysningen genom hela projektet med hjälp av LED.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Eriksson
Produktchef
tel: +46 36 10 85 83
e-post: lars.eriksson@fagerhult.se

Fagerhult utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer såsom kontor, skolor, industrier och sjukhus. Vår verksamhet bedrivs med ständigt fokus på design, funktion, flexibilitet och energibesparande lösningar. Fagerhult är en del av Fagerhultgruppen, Nordens största belysningskoncern och ett ledande företag i Europa. Vi har säljbolag i mer än 15 länder och produktionsenheter i Europa, Kina och Australien. Fagerhult är noterat på OMX Nordiska Börs i Stockholm, Mid Cap-listan.