Nya belysningslösningar för vårdrum

Nu lanserar Fagerhult två nya armaturer för belysningslösningar i vårdrum. Den nya LED-armaturen Eira har utvecklats tillsammans med det brittiska ljusdesignföretaget Speirs + Major. Fagerhults nya belysningslösningar för vårdrum omfattar även nyheten MultiFive Medical som är utformad med en kombination av LED och T5-ljuskällor.

Nya LED-armaturen Eira har utvecklats för de krav på avancerad funktion och flexibilitet som uppstår när vården i allt större utsträckning byggs kring enpatientrum. I sitt grundutförande kan armaturen användas för allmänljus. Kompletterad med en ”performance-ring” kan armaturen också öka ljusflödet, till exempel i samband med undersökning. Eira har utvecklats i samarbete med det ledande brittiska ljusdesignföretaget Speirs + Major som undersökt behoven inom området.

– Målet var att skapa ett ljus som underlättar och effektiviserar personalens arbete men som också ger den bästa möjliga upplevelsen för patienten, säger Andrew Howis, designer på Speirs + Major.

Fagerhults nya belysningslösningar för vården omfattar även den infällda armaturen MultiFive Medical. LED och T5-ljuskällor i kombination med avancerad reflektorteknik ger såväl allmänljus som undersökningsljus och läsljus. Eira och MultiFive Medical uppfyller båda kraven i belysningsstandarden EN 12464-1:2011 och bygger på Fagerhults forskning om omfältsljusets betydelse för mänskligt välbefinnande.

För mer information kan du kontakta:

Christer Liljegren
Produktchef vårdrumsbelysning
Tel: 036 – 10 86 74
Mejl: christer.liljegren@fagerhult.se

Fagerhult utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer såsom kontor, skolor, industrier och sjukhus. Vår verksamhet bedrivs med ständigt fokus på design, funktion, flexibilitet och energibesparande lösningar. Fagerhult är en del av Fagerhultgruppen, en av Europas ledande belysningskoncerner med verksamhet i fler än 15 länder. AB Fagerhult är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.