Ny succé-app från Falbygdens – Ostbrickan

Report this content

Den 1 maj lanserade Falbydens appen Ostbrickan. Redan två dagar efter lansering låg appen på topplistan över mest nedladdade appar i App Store.

Appen fungerar så att användaren anger antal personer, önskat antal ostar, smakstyrka och om osten ska ätas som välkomsttilltugg, före eller efter middagen eller som en separat ostbricka. Appen föreslår sedan en välkomponerad ostbricka, där de föreslagna ostarna kan bytas mot andra likvärdiga ostar om man önskar.

– Ostbrickan handlar om att kombinera olika osttyper och karaktärer, något som många konsumenter är osäkra på. Appen väljer och matchar i vårt stora ostutbud och tar fram en välkomponerad mix av ostar från världens alla hörn. Appen är perfekt att använda till allt från stora bjudningar till vardagslyx, säger Anna Larsson, kategorichef på Falbygdens.

Appen innehåller också tips om vilket vin som passar till och en receptbank för den som vill laga mat med ost. Ostbrickorna, vintipsen och ostrecepten är framtagna av Falbygdens själva, utifrån den gedigna ostexpertis som finns inom företaget, och innehåller över 250 olika ostar. Konsumenten kan botanisera bland kittostar, mögelostar, färskostar, hårdostar och mycket mer.

– Ostbrickan är tänkt att fungera som både inspiration och kunskapsbank, och vi vill dela med oss av den kunskap som vi har i företaget. Utöver vintips planerar vi att utveckla appen med tips om vad som passar att äta till olika ostar och hur man kan göra smakupplevelsen ännu större. Vi fyller också kontinuerligt på med ännu fler recept, säger Anna Larsson.

Appen är den första i sitt slag i Sverige. Redan två dagar efter lansering hade den gått upp på topplistan över mest nedladdade gratisappar i App Store och som nummer ett i sin kategori, Livsstil. Den är framtagen i samarbete med Kokaihop. Kokaihop-appen är den mest nedladdade matappen i App Store och den matapp med högst betyg.

För ytterligare information och pressbilder kontakta:
Anna Larsson, kategorichef Ridderheims och Falbygdens AB, tfn 0708-41 80 20, e-post: anna.larsson@rof.se

Ladda ner: http://itunes.apple.com/se/app/ostbrickan/id521788312?mt=8 eller sök på ”Ostbrickan” i App Store.
Facebook: https://www.facebook.com/falbygdens
www.falbydens.se

Falbygdens grundades 1878 som ett familjeägt gårdsmejeri med produkter som framgångsrikt såldes på den lokala marknaden. Länge bestod verksamheten i huvudsak av mejeri och försäljning av helostar, men sedan 90-talet har man även paketerat och sålt sin ost externt. Företaget var först i Sverige med injicering av smaker och långlagrad hårdost, något de blivit väl kända för i hela landet. Förutom den egna smakrika hårdosten är Falbygdens idag en av Sveriges främsta importörer av kvalitetsost från hela världen. De utländska ostar som fått distribution via Falbygdens är noggrant utvalda och har därför fått namnet ”Falbygdens Rekommenderar”.

Taggar: