Falck utökar med räddningstjänstchef

Falck Emergency utökar med en Räddningstjänstchef och utvecklar samtidigt verksamheten med ett nytt tränings- och utbildningskoncept för blåljusorganisationer.

Henrik Engqvist tillträder en nyinrättad roll som Räddningstjänstchef på Falck Emergency. Henrik har tidigare varit anställd i en roll på Saab Training & Simulation där han har jobbat med olika tillväxtfrågor såsom affärsutveckling, företagsförvärv och strategiska partnerskap. De senaste två åren har han jobbat på Saab’s riskkapitalbolag Saab Ventures med ett ansvar för ett antal portföljbolag. Han har där också drivit ett start-up bolag som heter Saab Ventures Crisis Training AB som fokuserar på att införa nya tränings- och utvärderingsmetoder i ”blåljussegmentet”.

- Jag har nu fått förmånen att börja på Falck vilket jag verkligen ser fram emot. Det kommer att bli oerhört intressant och stimulerande att få vara med att bygga vidare på satsningarna mot räddningstjänstverksamheten. Vi kommer att kunna erbjuda befintliga och nya kunder våra hög kvalitativa tjänster för att göra deras verksamhet ännu bättre och mer effektiv, säger Henrik Engqvist.

I och med att Henrik tillträder sin tjänst kommer Falck också att utveckla arbetet med att erbjuda nya tränings- och utvärderingsmetoder i ”blåljussegmentet” baserat på Saab-teknologi. Genom ett samarbetsavtal med Saab kommer Falck att erbjuda blåljusorganisationer och sina övriga kunder tillgång till denna teknologi och utvärderingsmetodik.

- Med Saab’s kunskap, teknologi och erfarenhet i kombination med Falck’s långa erfarenhet, djupa verksamhetskunskap och globala nätverk kommer vi att kunna leverera unika lösningar för att, på ett kostnadseffektivt sätt, kraftfullt höja kunskaps- och beredskapsnivån hos våra kunder, säger Henrik Engqvist.

- Det känns väldigt bra att välkomna Henrik till Falck och samtidigt inleda en större satsning på Räddningstjänstsegmentet. Vi har lång erfarenhet av att hantera räddningstjänst och riskverksamheter. Med Henriks erfarenhet och kunskap kommer vi på ett ännu bättre sätt kunna skapa ett ännu bättre och ännu mer framtidsorienterat Falck, säger Sven Engquist, vd Falck Emergency.

Henrik Engquist kommer att ingå i Falck Emergencys ledningsgrupp och tillträder sin tjänst den 1 april.

Sven Engquist, vd Falck Emergency: 070-6382802
Lotta Smith, Kommunikationsansvarig Falck Sverige: 073-3730112

Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950 (i Danmark sedan 1906), och är idag majoritetsägt av Lundbeck Foundation. Under 2013 delade stiftelsen ut cirka 460 miljoner kronor till forskning inom ”Health and Life Sciences”.

Falck har visionen att vidareutveckla verksamheten som arbetar på bred front med assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Genom alla affärsområden löper en gemensam vilja att hjälpa människor som en röd tråd

Det känns väldigt bra att välkomna Henrik till Falck och samtidigt inleda en större satsning på Räddningstjänstsegmentet. Vi har lång erfarenhet av att hantera räddningstjänst och riskverksamheter. Med Henriks erfarenhet och kunskap kommer vi på ett ännu bättre sätt kunna skapa ett ännu bättre och ännu mer framtidsorienterat Falck.
Sven Engquist, vd Falck Emergency