Högisoleringsambulans transporterar svårt sjuka

Sedan 2000 har Falck en högisoleringsambulans som är en säker transport av patienter som insjuknar i allvarliga smittsamma infektioner.

Det var landstinget i Östergötland som  2000 av Socialstyrelsen fick uppdraget att ta fram ett koncept där man kunde transportera högisoleringpatienter på ett säkert sätt. Falck, som är en av ambulansentreprenörerna i Östergötland, ansvarar sedan dess för högisoleringsambulansen som är en nationell resurs.

Syftet med ambulansen är att den ska kunna transportera personer som har utsatts för mycket smittsamma sjuksomar med allvarliga symtom och med stor dödlighet, till exempel Ebola.

Ambulansen är flyggodkänd och kan transporteras i ett Hercuelsplan där vård av patient kan ske under hela transporten.

Personalen som arbetar inne hos patienten är skyddad från smitta bland annat genom användning av särskild skyddsutrustning med vätskeavstötande dräkt.
Patienten transporteras sedan till intensivårdskliniken i Linköping.

För frågor, kontakta Kommunikationsansvarig Lotta Smith: 073-3730112.