Nytt avtal för ambulanssjuksköterskor

Under onsdagen, 2014-09-10, kom Vårdföretagarna och Vårdförbundet överens om årets avtalsavstämning.
Överenskommelsen innebär i korthet följande:

Löneavtalet blir återigen gällande tillsvidare och så att sjuksköterskornas löner i gängse ordning ska revideras retroaktivt från och med 2014-07-01.

De särskilda krontalsersättningarna i kollektivavtalet ska räknas upp i enlighet med det så kallade ”märket” inom Svenskt Näringsliv 2014.

Det blir möjligt för enskilda medarbetare att efter överenskommelse erhålla jourtidsersättning som kompensationsledighet.

Avtalstexten tillförs ett förtydligande om att föräldratillägget också utbetalas i samband med adoption.

Utöver ovanstående ska parterna förbättra påbörjat gemensamt arbete om ambulanssjuksköterskors arbetstid, jour- och beredskapstid och övertid samt schemaläggning. I arbetet ska olika schematans hälsoeffekter studeras samt branschens möjligheter att minska bruttotiden på arbetet och vilka kostnader som måste hanteras i den mån den maximala bruttotiden för heltidsanställda skulle minskas.

Arbetet ska slutföras senast 2015-06-30.