Populärt påskresemål toppar stöldlista

Populärt påskresemål toppar stöldlista
En resa till en europeisk storstad står överst på mångas önskelista när påsken ska planeras. Men det som var tänkt som en romantisk resa till Paris, en shoppingtur till London eller en förlängd helg i Barcelona kan snabbt övergå i en obehaglig upplevelse om väskans innehåll plötsligt är borta.Barcelona är den europeiska storstad där flest svenskar blir bestulna.

Även om många svenskar reser till storstäder som Paris, London och Berlin, är det Barcelona som toppar Falck TravelCares lista med 24 procent rapporterade stölder.

Det beror, enligt Paul Hedman, Travel Risk Advisor på Falck TravelCare, på sättet många reser i Barcelona:”Det är en stad som många människor besöker i stora grupper.  Det bildas lätt stora folkmassor och i kombination med ett stort tryck på kollektivtrafiken där folk står tätt blir det en bra miljö för ficktjuvar.”

I London och Paris har man infört särskilda poliser som fokuserar på ficktjuvar. Något liknande finns inte i Barcelona.
 ”Jag vet att polisen i Barcelona också har fokus på det, men de har inte samma resurser. När man är där ser man uniformerade poliser i de centrala delarna, men i rusningstiden finns de inte där det är stora folkmassor”, säger Paul Hedman, som har ett par råd till de som åker på storstadssemester i påsk:

Goda Falck- råd för att undvika tjuven:
•Var uppmärksam. En självsäker utstrålning skrämmer ofta bort tjuven.
•Var målmedveten. Undvik att stanna i de mindre trevliga områdena i storstäder.
•Bär inte dina värdesaker utanpå dina kläder.
•Fördela dina pengar på olika ställen. Använd till exempel ett magbälte till stora belopp och en väska till mindre belopp.•Har du en axelväska, bär den tvärs över kroppen så att den inte enkelt kan dras av.
•Var uppmärksam på personer som kommer fram till dig på gatan och vill sälja något.

Om olyckan ändå är framme och du blir av med dina värdesaker:
•Betal- och kreditkort: Kontakta din bank och spärra dina kort.
•Pass: Kontakta den svenska ambassaden eller konsulatet. Behöver du betala något på ambassaden eller konsulatet, be att få ett kvitto som du kan använda när du anmäler händelsen till ditt försäkringsbolag.
•Anmäl en eventuell stöld till den lokala polisen. Be att få dokumentation på anmälan, till exempel en kopia på rapporten eller numret på rapporten. Dokumentationen använder du när du anmäler händelsen till ditt försäkringsbolag.

Topp 10, stölder i europeiska storstäder:

Nr​​ Stad Fall​​
1 ​Barcelona
2 ​Paris 21%
3 Rom 12%
4 ​London ​8%
5 Madrid 8%​
6 Prag ​7%
7 Berlin 6%
8 ​Amsterdam 5%
9 Budapest 5%
10   Lissabon ​4%

Paul Hedman, Travel Risk Advisor på Falck Travel Care: 076-349 67 46
Lotta Smith, Kommunikationsansvarig på Falck Sverige: 073-373 01 12

Falck TravelCare är en del av Falck och är en hjälp och assistans till utlandsresenärer. Falck TravelCare fokuserar på att lösa hälso- och säkerhetsfrågor för företag, deras anställda och resenärer över hela världen. Vi hanterar grundläggande frågor som är nödvändiga för ett säkert och bekvämt resande: medicinsk hjälp, prehospital assistans, kulturell utbildning, riskbedömningar, krishantering och administrationen involverad i resandet, för att ge våra kunder lugn och ro.